Pratonton Perlawanan Burnley vs Everton

Walaupun masih berada dalam zon penyingkiran, nampaknya Burnley perlahan-lahan mula menguasai Liga Perdana Inggeris (PL) semula selepas mereka mengekalkan seri 1-1 dengan pasukan Brighton yang kuat di pantai selatan minggu lalu.

 

Mereka kini mengelakkan kekalahan dalam dua daripada tiga perlawanan terakhir mereka (M1), walaupun pengurus Vincent Kompany masih terasa kecewa dengan pasukan mereka yang mungkir keunggulan sekali lagi dalam seri pada Sabtu lalu, bermakna The Clarets kini telah kehilangan 16 mata PL dari keadaan menang sepanjang musim ini, jumlah yang tertinggi di kalangan pasukan lain sebelum perlawanan ini.

 

Perlawanan ini melawan Everton adalah peluang bagi kelab Lancashire ini untuk meraih kemenangan berturut-turut di kandang PL buat kali pertama sejak April 2022, tetapi tidak akan mudah dengan bentuk pasukan lawan. Anda boleh katakan sejarah berpihak kepada Burnley walaupun, dengan The Clarets telah memenangi lima dari lapan perlawanan kandang PL mereka menentang kelab Merseyside ini (S1, K2) yang ialah lebih banyak kemenangan daripada yang mereka capai menentang mana-mana lawan di Turf Moor dalam saingan ini.

 

Kemenangan impresif Everton 2-0 menentang Chelsea pada Ahad lalu melengkapkan satu minggu yang hebat di mana mereka meraih tiga kemenangan tanpa kehilangan sebarang gol. Anda perlu kembali ke Disember 2020 di bawah Carlo Ancelotti untuk kali terakhir Everton meraih empat kemenangan berturut-turut PL, manakala The Toffees belum pernah melakukannya tanpa kehilangan sejak November 2002 – rangkaian lima kemenangan di bawah David Moyes.

 

Perlawanan ini akan menjadi perlawanan pertama pengurus Sean Dyche di Turf Moor sejak beliau meninggalkan Burnley pada April 2022 selepas mengetuai selama sembilan setengah tahun, walaupun bekas bos The Clarets ini mengecilkan nilai sentimental kepada perlawanan ini pada awal minggu ini dengan mengakui “beliau mengalami masa yang hebat” di sana, sebelum dengan tegas menyatakan bahawa Everton ialah tumpuan utamanya sekarang. Dan dengan pasukannya yang telah memenangi empat daripada lima perlawanan PL terakhir mereka di jalan raya, beliau pasti berpeluang menikmati kepulangan yang gembira.

 

Pemain untuk diperhatikan

Pemain remaja yang menarik, Wilson Odobert, telah menjaringkan gol dalam dua daripada tiga penampilan permulaan Liga Perdana Inggerisnya musim ini, manakala Abdoulaye Doucouré yang berpengaruh telah menjaringkan 34% dari semua gol PL Everton di bawah bimbingan Sean Dyche (11/32).

 

Streak panas

Lapan gol terakhir Everton dalam PL telah datang selepas separuh masa.

 

Share.
Leave A Reply