Pratonton: Liverpool vs Manchester United

 

Liverpool sekali lagi membuktikan mereka adalah sebuah pasukan yang kuat dalam saingan Eropah dan tempatan, selepas memastikan tempat teratas dalam kumpulan Liga Europa UEFA, mereka kini kembali ke aksi Liga Perdana (PL) dengan menduduki tempat teratas dalam jadual. Mereka memimpin kumpulan berkat gol pada minit akhir ketika menang 2-1 di Crystal Palace dalam peringkat yang lalu, gol pada minit akhir yang ke-43 dalam PL, lebih daripada mana-mana pasukan lain!

 

The Reds kembali ke benteng mereka, iaitu Anfield, di mana 48 daripada 49 lawan mereka gagal mengalahkan mereka (M38, S10). Biasanya rekod prestasi kebiasaan ditolak apabila persaingan dengan musuh tegar mereka, Manchester United, dipulakan semula, tetapi ini telah menjadi pertembungan sepihak akhir-akhir ini, dengan Liverpool tidak terkalahkan dalam lapan pertemuan kandang terakhir (M5, S3) dan hanya sekali gawang mereka ditembusi dalam tempoh itu – satu kejayaan yang termasuk kemenangan terkenal 7-0 musim lepas.

 

Form semasa Manchester United menunjukkan jurang di antara dua kelab yang paling berjaya dalam bola sepak England, dengan pasukan tetamu ini telah kalah dalam jumlah perlawanan yang sama musim ini (12) seperti yang mereka alami sepanjang musim lalu. Kejadian terbaru adalah kekalahan 1-0 kepada Bayern Munich, yang menyebabkan mereka menempatkan posisi terakhir dalam kumpulan Liga Juara-Juara UEFA untuk kali kedua dalam sejarah mereka, dan itu diikuti oleh kekalahan memalukan 3-0 di kandang kepada Bournemouth pada PL hujung minggu lalu.

 

Tekanan semakin bertambah ke atas pengurus Erik ten Hag, dengan kabar angin melaporkan bahawa Graham Potter bertindak sebagai calon penggantinya jika tawaran yang akan datang dari INEOS untuk memperoleh 25% saham dalam kelab ini berjaya. Kehidupan orang Belanda ini tidak menjadi mudah dengan kebanyakan pemain cedera merumitkan skuadnya, tambahan lagi dengan hukuman kepada Bruno Fernandes, berada dalam keadaan di mana sehingga 11 pemain skuad utama tidak tersedia untuk perjalanan ke Merseyside.

 

Pemain untuk ditonton

Mohamed Salah Liverpool baru-baru ini menyertai kelab 200 gol Liverpool, dengan lapan perlawanan terakhirnya melawan United menghasilkan tidak kurang daripada 12 gol.

 

Para tetamu akan berharap Scott McTominay dapat membantu untuk mengekang Salah dan pada masa yang sama menyerang sendiri, sejak beliau hanya pernah kalah sekali dalam 28 perlawanan apabila mencetak gol untuk kelab dan negara (M22, S5).

 

Stats panas

Manchester United tidak memenangi dalam 13 perlawanan PL di luar rumah menentang pasukan yang berada dalam kedudukan lapan teratas pada hari tersebut (S3, K10).

 

Share.
Leave A Reply