Pratonton Bournemouth vs Luton

Revolusi Andoni Iraola di Bournemouth kini semakin kuat dengan kemenangan empat dari lima pertandingan terakhir mereka (S1) di Liga Perdana Inggeris (PL). Kemenangan hebat 3-0 mereka ke atas Manchester United hujung minggu lalu, yang merupakan kemenangan pertama mereka di Old Trafford, digambarkan oleh bek veteran Adam Smith sebagai “kemenangan terbaik” dalam sejarah PL mereka. Kemenangan itu juga membawa Bournemouth lebih dekat kepada enam pasukan teratas daripada tiga pasukan terbawah.

 

Itu akan memberi mereka sambutan yang luar biasa apabila mereka kembali ke Stadium Vitality di mana mereka tidak pernah tewas dalam tiga pertandingan PL terakhir (M2, S1), dengan mencipta dua gol dalam setiap pertandingan tersebut. Mereka tidak pernah mempunyai rentetan sedemikian lama sejak November 2019, dan pastinya mereka yakin untuk mengulanginya dalam pertembungan melawan Luton yang sedang bergelut, walaupun Bournemouth telah kalah dalam dua dari tiga pertemuan terakhir mereka (M1).

 

Luton akan melayari perjalanan ke selatan dengan selisih empat mata di belakang keselamatan selepas mengecapi kekalahan PL ketiga berturut-turut ketika mereka kalah kepada Manchester City pada hari Ahad. Pasukan Rob Edwards telah berlaga dengan baik dalam kebanyakan perlawanan sejak kembali ke liga utama, seperti yang ditunjukkan oleh kekalahan dengan satu gol bahkan menentang ketiga pasukan teratas musim lalu, termasuk City yang mereka pimpin pada separuh masa.

 

Namun, prestasi sekarang perlu diikuti dengan jumlah mata yang baik, dan jangkaan Luton pastinya tidak tinggi dengan hanya meraih empat mata dalam lapan perlawanan tandang (M1, S1, K6), hanya lebih baik daripada Sheffield United dalam PL. Keadaan menjadi lebih teruk dengan penghadang pertama mereka yang diharapkan pada musim ini baru-baru ini. Walaupun begitu, dengan hanya satu kemenangan dalam lima lawatan mereka terakhir ke Bournemouth, jangkaan pastinya tidak tinggi bagi Luton (S1, K3).

 

Pemain untuk diperhatikan

Marcus Tavernier dari Bournemouth telah memberi sumbangan kepada empat gol dalam empat penampilan untuk Cherries (M2, S2), dengan kedua-dua bola-bola tersebut dihasilkan dalam kemenangan terkenal mereka ke atas Man Utd.

Elijah Adebayo telah menjaringkan gol dalam dua pertandingan terkini Luton, sementara gol jauh mereka dalam musim ini mendapatkan satu mata lawan Nottingham Forest pada bulan Oktober.

 

Fakta menarik

16 perlawanan PL Luton telah menghasilkan 49 gol, dengan 37 daripadanya datang pada separuh masa kedua pertandingan.

 

Share.
Leave A Reply