Preview: Pertemuan Besar Newcastle vs AC Milan

 

Liga Juara-Juara UEFA Grup F akan menyaksikan perlawanan terakhir yang penting antara Newcastle United dan AC Milan, di mana kedua pasukan tahu bahawa hanya kemenangan yang dapat memberi mereka peluang untuk melangkah ke peringkat seterusnya dalam pertandingan. Pada masa ini, kedua-dua pasukan berada pada lima mata, dua mata di belakang Paris Saint-Germain yang berada di tempat kedua dan sedang berlangsung perlawanan di Borussia Dortmund yang sudah memastikan tempat dalam perlawanan kumpulan yang disebut sebagai ‘kumpulan maut’ oleh ramai peminat bolasepak.

 

Pasukan yang dikendalikan oleh Eddie Howe akan memasuki pertemuan penting ini selepas kalah dengan hasil yang komprehensif dalam dua perlawanan terakhir Liga Perdana Inggeris mereka, melawan Everton (0-3) dan Tottenham (1-4). Kembali ke St James ‘Park dijangkakan dapat memberi semangat kepada mereka, seperti juga rekod yang mengagumkan dengan hanya satu kekalahan dalam 16 perlawanan Europe di rumah (M10, S5). Walaupun kekalahan itu berlaku dalam perlawanan UCL kandang terbaru mereka dengan pemimpin kumpulan, Dortmund.

 

AC Milan juga mengalami kekalahan semasa bermain tandang pada hujung minggu lalu melawan Atalanta (2-3), walaupun mereka berjaya mengimbangi kedudukan sebanyak dua kali sebelum kehilangan gol pada minit kejohanan. Kekuatan bertarung dalam pasukan Stefano Pioli ini harus ditunjukkan dalam perlawanan penting ini, memandangkan rekod mereka hanya satu kemenangan dalam 12 perlawanan terkini mereka dengan pasukan Inggeris (S3, K8). Pasukan yang telah menjuarai perlawanan tujuh kali ini gagal menumpaskan pasukan rumah pada perlawanan pertama (0-0), walaupun mendominasi perlawanan. Ini membawa mereka kepada rekod tidak mendapatkan kemenangan dalam 22 dari 30 perlawanan UCL terakhir mereka. Secara tambahan, kita perlu kembali ke Oktober 2022 untuk mencari kemenangan terakhir Milan di luar rumah dalam pertandingan ini, dengan hanya satu gol dihasilkan dalam lima perlawanan UCL tandang sejak itu (S3, K2)!

 

Pemain yang perlu diperhatikan

 

Anthony Gordon telah mencipta gol-gol di separuh akhir perlawanan dalam tiga perlawanan terakhir pasukan Newcastle di rumah.

 

Sebagai tambahan, penyerang AC Milan Olivier Giroud, yang jaringan gol pada hujung minggu lalu, berharap untuk menambah kepada rekod peribadi yang baik dengan hanya satu kekalahan dalam 15 pertemuan peribadi dengan tuan rumah Newcastle (M13, S1 – J9, B2).

 

Statistik Menarik

 

Tiada pasukan dalam peringkat kumpulan UCL yang berjaya menjaringkan gol berbanding pasukan Milan dengan hanya tiga gol.

 

Share.
Leave A Reply