Preview Pertarungan Everton vs Chelsea

Everton terus menunjukkan semangat bertarung mereka pada malam Khamis apabila mereka menghantar Newcastle United dengan gaya yang dominan dengan kemenangan 3-0 di Goodison Park. Kemenangan tersebut melihat Toffees yang bersemangat – yang diberikan pengurangan sepuluh mata bulan lalu – keluar dari zon bahaya dan sekarang mereka mempunyai peluang untuk mungkin memenangi tiga perlawanan Liga Perdana (PL) berturut-turut untuk kali pertama sejak Mac 2021 di sini bertemu dengan Chelsea.

 

Klub Merseyside telah menikmati pertemuan rumah terkini mereka dengan lawan mereka dari barat London ini, ditandai oleh rekod impresif mereka dengan empat kemenangan dari lima pertemuan H2H terakhir di kandang (K1). Tetapi Everton akan memasuki pertandingan ini dengan istirahat satu hari kurang daripada lawan mereka, yang boleh mengganggu rekod yang agak tidak menarik mereka dengan hanya dua kemenangan dalam lapan perlawanan PL terakhir yang dimainkan pada hari Ahad (S1, K5).

 

Formulir Chelsea dalam empat permainan kompetitif mereka terkini (M1, S1, K2) menunjukkan mengapa sukar untuk meramalkan apa yang akan dilihat dari pasukan Mauricio Pochettino dalam perlawanan ini. Serangan mereka setidaknya terus memberikan gol, tetapi adalah prestasi mereka tanpa bola yang merupakan kesalahan terbesar pasukan Blues pada masa ini. Mereka telah menjaringkan gol dalam semua kecuali satu dari sembilan perlawanan terakhir mereka, tetapi juga hanya mempunyai satu lembar kering dalam masa itu, sementara 194 tembakan yang mereka hadapi adalah jumlah tertinggi selepas 15 perlawanan dalam satu musim sejak Opta mula merekodkan statistik itu pada musim 2003/04!

 

Pertarungan ini akan menjadi yang kedua dalam masa beberapa hari di bahagian barat laut untuk Chelsea setelah mereka dikalahkan 2-1 oleh Manchester di Old Trafford pada malam Rabu. Itu menjadi kekalahan ke-17 mereka dalam PL bagi tahun kalendar ini – lebih banyak daripada jumlah kekalahan mereka pada tahun 2021 dan 2022 yang digabungkan (16) – dan anda harus kembali ke tahun 1993 (20) untuk kali terakhir mereka mengalami lebih banyak kekalahan, menunjukkan tugas yang sangat besar yang masih menanti Pochettino.

 

Pemain yang dinantikan

Dwight McNeil telah membawa Everton unggul 1-0 dalam separuh masa kedua pada dua penampilan terakhirnya sementara jaringan Cole Palmer pada Rabu adalah salah satu titik terang yang sedikit bagi Chelsea. Dia kini telah menjaringkan lima gol dan membantu dengan dua lagi dalam lapan penampilan PL bagi kelab itu.

 

Streak panas

Pochettino tidak terkalahkan dalam 12 perlawanan liga terakhirnya melawan Everton (M7, S5).

 

Share.

Leave A Reply