Preview Perlawanan Fulham vs West Ham

Selepas menewaskan Nottingham Forest 5-0 pada hari Rabu, kemenangan kedua mereka dalam tiga perlawanan terakhir, Fulham akan memulakan perlawanan Liga Utama (PL) ini dengan kelebihan sembilan mata daripada zon penyingkiran. Keganasan gol Fulham dalam beberapa perlawanan terakhir telah menjadikan mereka menjaringkan sebanyak 11 gol dalam tiga perlawanan terakhir (W2, L1) – lebih banyak gol daripada yang mereka cipta dalam 12 perlawanan PL terdahulu mereka!

 

Anak buah Marco Silva sekarang akan cuba menjadi pasukan Fulham pertama yang berjaya menjaringkan 3+ gol dalam empat siri perlawanan utama berturut-turut sejak Oktober 1961. Rekod itu terancam dengan serius oleh pasukan lawan mereka, West Ham, kerana Fulham tidak pernah menang dalam enam H2H terakhir (D1, L5), manakala mereka gagal menang dalam derbi London PL sejak menewaskan Chelsea 2-1 pada Januari (D4, L7).

 

Pasukan David Moyes bergerak melintasi ibu negara dengan sedang berkembang dalam PL, meraih sepuluh daripada 12 mata yang ada untuk menempatkan diri mereka di separuh atas jadual (W3, D1). Hanya Arsenal yang dapat melampaui mata yang dikumpul dalam tempoh tersebut, tetapi segalanya tidak mudah bagi West Ham, yang datang dari belakang dalam ketiga-tiga kemenangan itu, yang terkini pada hari Khamis melawan saingan London, Tottenham.

 

West Ham telah menjadi pasukan yang menyeronokkan dalam perjalanan PL mereka, menyertai Brighton sebagai pasukan PL satu-satunya yang menjaringkan dan menyerahkan gol dalam setiap perjalanan liga mereka sejauh ini musim ini. Moyes akan berharap untuk mendapatkan kepingan bersih, terutamanya kerana ia akan memberikannya peluang yang baik untuk menambah kepada 20 kemenangan dalam H2H pengurusannya – dia telah menewaskan Fulham lebih daripada mana-mana lawan lain dari tepi padang.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

Alex Iwobi telah menjaringkan tiga gol dalam dua perlawanan PL di rumah terakhirnya, dan satu lagi gol di sini akan menjadi kutipan gol terbaiknya dalam satu musim liga.

Jarrod Bowen West Ham telah menjaringkan gol dalam tujuh perlawanan PL di luar rumah berturut-turut – hanya Robin van Persie (sembilan) mempunyai rekod lebih panjang.

 

Stat panas

Fulham adalah salah satu daripada dua pasukan PL yang menjelang hujung minggu ini yang tidak menyerahkan gol dalam 15 minit permulaan.

 

Share.
Leave A Reply