Preview: Brighton vs Burnley

 

Burnley berkunjung ke Brighton dalam saingan akhir minggu ini. Brighton yang sedang mencari tempat di Eropah sekali lagi mengalami kemajuan sebelum perlawanan ini. Terdapat beberapa masalah bagi pasukan Brighton untuk mencapai keseimbangan antara saingan Eropah dan tempatan musim ini. Sejak bulan Oktober lalu, mereka lebih banyak memenangi perlawanan Europa League (tiga) berbanding dengan perlawanan Premier League (dua).

 

Namun, kelab pantai selatan ini mungkin akhirnya dapat menemui formula yang tepat. Mereka hanya mengalami satu kekalahan dalam sembilan perlawanan terakhir mereka (W5, D3). Kemenangan 2-1 di rumah melawan Brentford pada pertengahan minggu lalu, menjadikan Brighton dalam persaingan dengan empat teratas. Namun, sejarah pertemuan terakhir di Amex Stadium menunjukkan bahawa mereka akan menghadapi cabaran sukar untuk tidak kehilangan kemenangan. Sejak mereka mengalahkan Burnley di rumah pada bulan Ogos 2013 (D4, L2 selepas itu), banyak perkara telah berubah dalam sepuluh tahun.

 

Rekod pertemuan head-to-head ini memberikan sedikit harapan kepada Burnley sebelum perjalanan ke selatan. Dalam kedudukan yang kritikal di jadual, ini adalah salah satu sumber inspirasi yang terhad. Ini adalah perjalanan kedua berturut-turut untuk pasukan Vincent Kompany, selepas mereka kalah 1-0 kepada Wolves pada pertengahan minggu. Kompany mendesak pasukannya untuk “memperoleh keyakinan” walaupun kekalahan dan kesilapan yang menyakitkan.

 

Kesalahan yang berterusan mungkin menjelaskan mengapa Burnley hanya mencatatkan satu lembaran bersih dalam Perlawanan Liga Perdana musim ini. Namun, tersebut adalah perlawanan yang berhadapan dengan Sheffield United yang diberikan kad merah. Empat kekalahan berturut-turut di luar kandang semakin mengukuhkan keyakinan bahawa kekalahan akan berlaku di sini. Fakta bahawa delapan dari sembilan perlawanan Perlawanan Liga Perdana mereka pada hari Sabtu jam 3 petang musim ini menunjukkan mereka melepaskan sekurang-kurangnya dua gol.

 

Pemain untuk diperhatikan

Sensasi remaja Brighton, Jack Hinshelwood, diberi peluang dalam jadual cedera yang panjang dan dia mencipta gol sulungnya pada pertengahan minggu lalu.

 

Sembilan tahun lebih tua, Josh Brownhill terlibat dalam perlawanan terakhir Burnley di Amex Stadium (menang 3-0), dengan mencetak gol dan menerima kad kuning.

 

Stat panas

Empat perlawanan terakhir Brighton di rumah yang diadili oleh Simon Hooper berakhir seri (kalah satu).

 

Share.
Leave A Reply