Pratonton pertembungan Aston Villa vs Arsenal

Aston Villa terbukti menjadi duri terakhir dalam sisi Manchester City apabila mereka mengalahkan juara treble tersebut 1-0 pada hari Rabu, keputusan yang mengejutkan dan menambahkan jangkaan kemenangan kediaman mereka dalam Liga Perdana Inggeris (PL) kepada 14 perlawanan. Lebih penting lagi, kemenangan itu menjadikan Villans melepaskan diri dari Manchester City dan menduduki tempat ketiga, bermakna mereka terlibat secara langsung dalam perebutan gelaran juara pada masa ini dengan hanya terletak empat mata di belakang pemimpin liga, Arsenal.

 

Menang dengan satu gol kelihatannya menjadi pengecualian daripada peraturan bagi kemenangan kediaman Villa sejauh ini, dengan setiap daripada lapan kemenangan sebelum Rabu mempunyai sekurang-kurangnya dua gol, manakala enam kemenangan terakhir mereka disertai dengan jurang gol yang besar. Perlawanan ini mempunyai satu faktor menarik bagi pengurus Villa, Unai Emery, yang pernah dipecat sebagai pengurus Arsenal pada tahun 2019, tetapi masih belum terkalahkan dalam empat daripada lima perjumpaannya dengan bekas majikannya ini (M1, S3, K1).

 

Arsenal akan kehilangan pengurus Mikel Arteta yang digantung kerana sambutannya yang riuh dalam kemenangan dramatik 4-3 mereka ke atas Luton tengah minggu. Namun, itu kelihatan seperti bayaran kecil untuk keluaran emosi selepas menjadi pasukan pertama dalam sejarah PL yang mencipta lima gol kemenangan pada atau selepas minit ke-90 dalam satu tahun kalendar, selain mengekalkan kedudukan mereka di puncak jadual.

 

Perbincangan sengit telah timbul mengenai sama ada penjaga gol yang lesu, David Raya, harus digantikan dengan Aaron Ramsdale, walaupun Arteta sendiri akan terus memberi tumpuan untuk meneruskan rentetan enam perlawanan menang. Arsenal menantikan satu lagi perlawanan tandang dan walaupun mereka mengembara selepas dua kemenangan berturut-turut, rekod hanya tiga kemenangan dalam tujuh lawatan terakhir agak menimbulkan keraguan (S1, K3) mengenai sama ada Gunners dapat merekodkan kemenangan ketiga berturut-turut di Villa Park.

 

Pemain untuk diperhatikan

Penjaring terbanyak Villa dalam PL, Ollie Watkins (8G), amat suka bermain menentang Arsenal dengan penjaringan empat gol dalam enam perlawanan H2H terakhir mereka.

Adapun untuk Arsenal, Declan Rice menjadi pemain ketiga mereka yang berjaya mencipta dua gol kemenangan pada atau selepas minit ke-90 dalam satu musim. Gol beliau ke atas Luton tercipta pada 96:23, gol kemenangan terlewat Arsenal dalam perlawanan tandang PL!

 

Stat panas

Tiada satu pun daripada 16 perjumpaan terakhir antara kedua-dua pasukan ini berakhir seri (AVL: M4, K12).

 

Share.
Leave A Reply