Pratonton Luton vs Manchester City

Pegenerator Perlawanan Liga Premier (PL) tidak bersimpati dengan Luton apabila ia hampir mencapai bulan Disember, hanya beberapa hari selepas pertarungan mereka dengan Arsenal di Kenilworth Road, Hatters yang baru dipromosikan bertempur dengan juara bertahan Manchester City. Pasukan “berkembang” oleh Rob Edwards dengan tegar menentang Gunners hingga ke akhir, sebelum gol menyeksakan Declan Rice di minit ke-97 menyebabkan pasukan itu menderita kekalahan yang menyakitkan.

 

Terdapat banyak galakan yang ditawarkan kepada penyokong Luton ketika mereka bersaing dengan kuat dengan pemimpin liga. Ini adalah tema yang biasa dalam perlawanan di rumah, dengan tiga daripada tujuh perlawanan PL mereka di Kenilworth Road tidak diputuskan dengan lebih daripada satu gol, walaupun Luton sendiri sering kali berada di bahagian yang salah dalam keadaan terkunci ini (W1, D2, L4). Mereka berjaya mencetak gol dalam enam perlawanan tersebut, bermakna hampir semua perlawanan liga di sini musim ini melibatkan kedua-dua pasukan menjaring gol.

 

Jika pernah terdapat masa yang baik untuk berentap dengan Manchester City, masa itulah. Pasukan Pep Guardiola sedang menikmati saingan tanpa kemenangan terpanjang dalam PL sejak November 2009, gagal mengungguli mana-mana daripada empat perlawanan liga terakhir mereka (D3, L1). City telah ditumpaskan dalam kekalahan 1-0 kepada Aston Villa yang cemerlang pada hari Rabu lalu, di mana mereka hanya mencatatkan dua sepakan – jumlah terendah yang pernah dikeluarkan oleh pasukan Guardiola dalam perlawanan liga!

 

Mungkin itulah panggilan kejut yang diperlukan oleh City apabila mereka cuba menjadi pasukan pertama yang memenangi empat gelaran PL berturut-turut. Kemenangan terakhir mereka di kandang Luton ada sejak sebelum PL wujud selama 12 tahun, dan pemenang treble ini tidak mampu lagi menunggu masa lama itu memandangkan mereka sudah tiga kali kalah di luar rumah dalam liga musim ini.

 

Pemain yang harus diperhatikan

Bek-bek Luton telah menjaringkan gol dalam dua perlawanan kandang terbaharu mereka, tetapi bek sayap Alfie Doughty menunjukkan keupayaan kreatifnya dalam perlawanan gergasi Arsenal dengan memberi dua assist dalam gol pembukaan mereka pada hari Selasa.

 

Selepas terlepas perlawanan dengan Villa, City akan mengalu-alukan kepulangan Rodri dengan tangan terbuka, terutamanya kerana beliau telah menjaringkan gol di luar rumah ketika berhadapan dengan pasukan baru dipromosikan Luton, Burnley dan Sheffield United.

Stat panas

Luton telah kehilangan 22 daripada 30 gol PL mereka pada separuh masa kedua perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply