Penjaringan Popular di Stadium Tottenham Hotspur

 

Mula musim 2023/24 yang membangga buat Tottenham kini cepat bertukar menjadi pahit, di mana mereka tiada kemenangan dalam lima perlawanan terakhir di Liga Perdana (PL) (S1, K4), walaupun menjaringkan gol pertama dalam kelima-lima perlawanan itu! Mereka menjadi pasukan pertama dalam sejarah pertandingan tersebut yang mengalami nasib sedemikian, bermakna mereka telah kehilangan 16 mata PL dari kelebihan menang musim ini. Dan dengan tiga perlawanan di stadium mereka dalam barisan tanpa kemenangan kini tamat dengan kekalahan, mereka pasti ingin mengelak sebarang sambungan kepada sejarah tak diingini itu apabila berdepan dengan saingan teratas, Newcastle.

 

Jurulatih Tottenham, Ange Postecoglou, mungkin akan mencari peningkatan di baris belakang mereka kerana mereka telah kehilangan 13 gol dalam barisan tanpa kemenangan lima perlawanan itu, dan sekurang-kurangnya 2 gol dalam setiap perlawanan. Kertas keputusan kosong akan menjadi mata wang yang berharga di Utara London, khususnya kerana ia akan membantu Tottenham mengelakkan kekalahan PL di stadium sendiri yang keempat berturut-turut sejak April 2004!

 

Kunjungan salah satu pasukan tandang terburuk dalam divisyen ini mungkin adalah betul pada masanya, dengan cuma lima mata Newcastle di tandang yang lebih baik daripada cuma empat pasukan PL lainnya. Kesakitan perjalanan Magpies berterusan pada pertengahan minggu apabila mereka dikalahkan 3-0 oleh Everton, dan dengan Jamaal Lascelles terpaksa keluar akibat kecederaan, pengurus Eddie Howe mempunyai senarai kehadiran kecederaan yang lebih panjang untuk ditangani.

 

Ini adalah pertarungan yang dikuasai oleh Newcastle musim lalu, memenangi 2-1 di Tottenham sebelum mempermalukan mereka 6-1 dalam pertandingan ulangan pada April lalu, menjaringkan lima gol dalam masa 21 minit pertama. Kemenangan di sini akan memecah kesaksamaan antara kedua-dua pasukan dalam perlawanan Head-to-Head sepanjang masa PL, dengan 24 kemenangan bagi kedua-dua pasukan (S8), dan juga akan menjadi kemenangan ketiga secara berturut-turut ke atas Tottenham – sesuatu yang mereka berhasil pada tahun 2008.

 

Pemain untuk diperhatikan

Dejan Kulusevski dari Spurs sering menjaringkan gol lewat musim ini, dengan tiga daripada empat golnya dilesakkan selepas separuh masa, dua daripadanya dilesakkan pada minit ke-90 atau lebih lewat.

 

Rakan sepasukannya Alexander Isak telah menjaringkan gol pelbagai kali ke atas pasukan di London, dan dua kali menjaringkan gol dalam kekalahan 6-1 pada bulan April.

 

Stat Panas

Tottenham belum kehilangan sebarang gol dalam tempoh PL dalam 30 minit pertama pada musim ini.

 

Share.
Leave A Reply