Tottenham vs West Ham: Pertarungan London Utara

 

Preview

Tottenham memainkan peranan penting dalam aksi Blockbuster di Premier League (PL) pada hari Ahad lalu apabila mereka mengelak daripada menjadi pasukan pertama dalam sejarah PL yang kalah empat perlawanan berturut-turut setelah mencetak gol terlebih dahulu, bangkit dua kali untuk mengunci seri 3-3 yang mencengangkan di Etihad menentang Manchester City. Ia merupakan pertarungan hebat yang menggembirakan para peminat Spurs yang pasti mendapatkan hiburan dengan harga yang mereka bayar sejak kebelakangan ini, dengan setiap perlawanan PL terakhir Tottenham melibatkan kedua-dua pasukan menjaringkan gol dan tiga gol ke atas.

 

Walaupun itu, pasukan Ange Postecoglu telah merosot dalam tangga Liga selepas tidak menang dalam empat perlawanan terakhir (S1, K3) dan akan berusaha gigih untuk mengakhirkan rentetan tersebut menentang persaingan daripada West Ham United. Ini sentiasa menjadi pertarungan yang ditunggu-tunggu di rantau ini dan Tottenham berharap mereka dapat terus dominan di rumah mereka, dengan pasukan tuan rumah tidak pernah tewas dalam lima perlawanan Head-to-Head terakhir yang diadakan di London Utara (M4, S1).

 

West Ham terbang ke sini selepas melakar seri 1-1 dalam pertarungan London lain (menentang Palace), dengan jurulatih David Moyes merungut bahawa mereka memberikan gol yang “menggigilkan” akhirnya menghancurkan peluang mereka untuk mendapat tiga mata. Walaupun begitu, pasukan The Hammers tidak tewas dalam lima perlawanan bersaing terakhir mereka (M4, S1), satu rentetan yang telah melihat mereka layak ke saingan bola sepak Eropah pada musim bunga dan terus mengejar tempat Eropah dalam PL.

 

Meningkatkan rentetan ini di sini tidak pasti memandangkan rekod tanpa kemenangan mereka menghadapi pasukan teratas enam terkini musim ini (S1, K3), meskipun menjaring gol dalam keempat-empat perlawanan tersebut. Ini mungkin bermakna kita akan melihat pendekatan yang lebih bertahan daripada pasukan Moyes, dan jurulatih The Hammers ini sekurang-kurangnya mempunyai rekod yang baik dalam menggagalkan pasukan London Utara; beliau hanya melihat seri dengan dua pasukan lain dalam kerjaya pengurusan yang cemerlang ini (M9, S11, K16).

 

Pemain untuk diperhatikan

Pertarungan Ahad lalu adalah tentang Heung-Min Son (PL: S9, B2) yang menjadi pemain kelima dalam sejarah PL yang mencetak gol, memberikan assist, dan mencipta gol sendiri dalam perlawanan yang sama!

 

Mohammed Kudus memenangi anugerah PL Flashscore Player of the Match pertamanya untuk West Ham dengan golnya menentang Palace, yang merupakan gol pertamanya dari lima gol yang dijaringkan bagi kelab dan membuka jaringan gol.

 

Stat panas

Daripada 24 gol yang dijaringkan West Ham dalam liga musim ini, 19 daripadanya (79%) berlaku selepas separuh masa perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply