Preview Pertemuan Aston Villa vs Manchester City

 

Ollie Watkins mencipta gol penyama di minit ke-90 untuk Aston Villa pada hari Ahad, ketika pasukan Unai Emery datang dari belakang dua kali untuk mendapatkan satu mata di lawatan ke Bournemouth dalam Liga Perdana (PL). Melihat kedudukan pasukan lawan yang rendah, dapat dirasakan sebagai peluang yang terlepas bagi Villans, terutamanya jika mereka dapat meraih tiga mata yang akan mengangkat mereka ke atas Manchester City dalam jadual.

 

Pada pertengahan minggu ini, mereka akan menjadi tuan rumah kepada pasukan yang memenangi treble di bawah arahan Pep Guardiola di Villa Park dan akan berharap untuk menghentikan kekalahan berpanjangan mereka dalam 13 pertemuan lawan Manchester City dalam PL (D2, K11) untuk berada di atas City. Tidak pernah dalam impian terliar penyokong Villa mereka berfikir akan berlaku demikian apabila jadual dikeluarkan pada bulan Jun lalu, tetapi tuan rumah kelihatan dalam kedudukan yang baik untuk melakukannya kerana mereka telah memenangi 13 pertandingan terakhir mereka di kandang dalam PL dengan mencipta 2 atau lebih gol dalam 11 daripada kemenangan itu.

 

Juara bertahan PL, Manchester City, terakhir kalah di Villa Park lebih daripada satu dekad yang lalu pada September 2013, tetapi perjalanan ke selatan dengan rasa kecewa selepas kebobolan gol penyama di minit ke-90 dalam perlawanan seru 3-3 dengan Tottenham. Guardiola mengaku selepas perlawanan bahawa pasukannya tengah “berjuang” akhir-akhir ini, walaupun mereka tidak terkalahkan dalam sembilan perlawanan (M6, S3), tetapi hanya menang satu perlawanan dalam empat perlawanan terakhir dalam semua pertandingan (S3), dengan kebobolan sepuluh gol dalam perlawanan-perlawanan tersebut.

 

Walau bagaimanapun, masih ada banyak perkara positif bagi pasukan lawan yang melawat ke Midlands dengan kejayaan dalam 25 daripada 26 perlawanan terakhir mereka dalam PL yang dimainkan pada hari Rabu (S1). City juga memasuki perlawanan terbaru ini sebagai penjaring terbanyak dalam pertandingan ini (G36), dengan tujuh gol daripada gol-gol itu dicetak dalam dua perlawanan terakhir mereka di luar rumah dalam PL menentang pasukan tangguh seperti Chelsea (S 4-4) dan saingan sengit Manchester United (K 3-0).

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Gelandang Villa sekarang dan bekas pemain Manchester City, Douglas Luiz, telah mencipta enam gol musim ini, dengan lima daripadanya dicetak di kandang dalam PL. Phil Foden dari City telah meningkatkan jumalah gol musimnya kepada tujuh gol pada akhir minggu apabila dia mencetak gol menentang Spurs, di samping mencetak gol dalam perlawanan ini musim 2020/2021.

 

Stat panas

Aston Villa hanya memenangi empat daripada 56 perlawanan PL mereka menentang juara bertahan (S15, K37) – dan tiada satu pun daripada kemenangan itu berlaku menentang pasukan tujuh kali juara City.

 

Share.
Leave A Reply