Preview Pertembungan antara Chelsea dan Brighton

 

Setelah Chelsea mengalami kekalahan terburuk sepanjang sejarah Liga Premier (PL) mereka dengan kekalahan 4-1 kepada Newcastle, jurulatih mereka, Mauricio Pochettino, marah dan mengkritik pemainnya kerana menjadikan permainan itu “terlalu mudah” bagi pihak lawan. Ini adalah kekalahan pertama mereka dengan selisih tiga gol sejak kalah 3-0 kepada Brighton & Hove Albion pada tahun 2019 ketika menjadi jurulatih Tottenham, jadi Pochettino pasti tidak mahu pasukannya mengulanginya di sini.

 

Setelah hanya memenangi satu dari lima perlawanan terakhir liga mereka (D2, K2), The Blues tertinggal enam mata dari Brighton dan memerlukan peningkatan prestasi di kandang terutama (D2, K3) untuk membantu mengecilkan jurang tersebut. Namun, tanda-tanda tidak baik karena mereka tidak memenangi ketiga perlawanan H2H PL terakhir di Stamford Bridge (D2, K1), jadi kemarahan Pochettino mungkin akan berpanjangan.

 

Sebaliknya, semangat Brighton sangat tinggi, mereka tiba untuk pertembungan ini setelah memastikan tempat di peringkat gugur Liga Europa dengan mengalahkan AEK 1-0 di Athens pada hari Khamis. Permainan liga mereka telah terjejas kerana mereka beradaptasi dengan tuntutan kempen Eropah dan mereka juga mempunyai senarai kecederaan yang panjang untuk ditangani, jadi kemenangan 3-2 mereka atas Nottingham Forest pada hujung minggu lalu adalah pada waktunya setelah tiga perlawanan seri 1-1 berturut-turut dalam liga.

 

Kerana kedua-dua pasukan telah mencetak gol dalam setiap perlawanan luar bandar terakhir Brighton (M3, S1, K4), hiburan mungkin hadir di sini, terutama dengan lawatan liga mereka yang terakhir ke Stamford Bridge juga menyaksikan kedua-dua penjaga gol dijual. Ini termasuk kemenangan 2-1 musim lalu, yang merupakan kemenangan yang manis bagi peminat Brighton selepas Graham Potter meninggalkan pasukan itu untuk Chelsea pada bulan September tetapi dipecat pada bulan April.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Raheem Sterling telah menjaringkan antara minit ke-20 dan minit ke-40 dalam dua perlawanan terakhir Chelsea dan dia mempunyai lima sumbangan gol PL (G4, B1) ke atas Brighton.

Penentu kemenangan João Pedro ke atas AEK adalah gol ketiganya dalam dua perlawanan terakhir Brighton – dua di antaranya adalah penalti di antara minit ke-50 dan ke-60.

 

Statistik panas

Sebelum perlawanan ini, Chelsea telah mengumpul purata 3.38 kad kuning per perlawanan PL musim ini, iaitu yang tertinggi dalam liga.

 

Share.

Leave A Reply