Preview Manchester City vs Tottenham

Perlawanan yang mencabar bagi Manchester City menyaksikan mereka menyamakan 1-1 dengan Liverpool, melepaskan tempat teratas dalam takungan Liga Utama (PL) dan kemudian pulih dari ketinggalan 2-0 separuh masa untuk mengalahkan RB Leipzig dalam Liga Juara-Juara. Mereka menghadapi tekanan yang berterusan, tetapi pasukan Pep Guardiola ini adalah bertahan sekuat tenaga untuk mendapatkan hasil, seperti yang ditunjukkan dengan kedudukan tidak terkalahkan lapan perlawanan berturut-turut mereka (M6, S2).

 

Mengejar hasil adekuat

Perlawanan yang berhabis dengan seri dengan Liverpool mengakhiri barisan kemenangan 15 kali berturut-turut di laman sendiri dalam liga yang bermula dengan kemenangan 4-2 mereka ke atas Tottenham Hotspur pada Januari yang juga melihat mereka ketinggalan 2-0 separuh masa! Dengan PL H2H di sini kerap kali menghiburkan – empat perlawanan terakhir menghasilkan purata 4.5 gol per perlawanan – para peminat City (M2, S1, K1 dalam empat perlawanan itu) kelihatan melihat tidak panik jika mereka ketinggalan lagi, seperti yang disokong oleh gelandang Phil Foden: “Kami mempunyai rekod hebat di Etihad dan hanya satu gol untuk merubah segalanya.”

 

Situasi Tottenham

Spurs mencatatkan tempat pertama dalam jadual pada awal musim ini sebelum menjadi pasukan kelima yang kalah tiga perlawanan berturut-turut dalam PL selepas menjaringkan gol terlebih dahulu dalam setiap perlawanan tersebut, namun mereka masih boleh menyamai nombor mata Man City dengan menang di sini. Intipati yang tinggi menjadi lebih sukar selepas beberapa pemain pilihan utama mengalami kecederaan, dengan Rodrigo Bentancur yang terkini akan menjalani pembedahan buku lali.

 

Meskipun kekalahan dan kekurangan pemain tersebut, pengurus Ange Postecoglou nampaknya tidak bersedia untuk menukar taktik agresifnya, terutamanya kerana beliau mengatakan permainan mereka dalam kekalahan 2-1 di rumah kepada Aston Villa minggu lalu adalah “sebaik yang pernah ada musim ini”. Dia mungkin akan membenarkan pendekatan tersebut apabila sebelum kekalahan mereka di Wolves (K 2-1), mereka tidak terikat untuk memenangi mana-mana daripada tujuh perlawanan tandang dalam liga terakhir mereka (M5, S2).

 

Pemain untuk diperhatikan

Selepas menjadi pemain terpantas (35 perlawanan) dan pemain termuda yang mencetak 40 gol dalam Liga Juara-Juara, Erling Haaland akan cuba untuk sekurang-kurangnya ganda golnya yang hanya satu dalam H2H, yang berlaku dalam perlawanan ini musim lalu.

 

Sementara itu, Giovani Lo Celso dari Tottenham mempunyai dua sumbangan gol (M1, B1) dalam dua penampilan terakhirnya untuk kelab dan negara. Beliau tidak pernah kalah dalam perlawanan liga kepada City (M3, S1), dan mencetak gol sebagai pemain pengganti dalam sebuah perlawanan PL H2H.

 

Fakta menarik

Guardiola telah kalah lebih banyak perlawanan PL kepada Spurs (enam) berbanding pasukan lain.

 

Share.
Leave A Reply