Pratonton Pertemuan Manchester United vs Chelsea

 

Kehilangan yang dialami selalunya membawa krisis kepada Manchester United, tetapi kekalahan mereka kepada Newcastle di St James’ Park adalah sangat membahayakan. The Red Devils hanya mencatat satu sepakan tepat sasaran, dan memberi 2.98 xG dalam kekalahan itu, yang menambahkan tekanan kepada pengurus Erik ten Hag. Belanda itu telah menyebut gangguan padat jadual sebagai alasan untuk kelemahan pasukannya, tetapi penampilan terbelah-belah membuat peminat bimbang menjelang musim perayaan ini.

 

Kecederaan mungkin telah menghantui usaha pertahanan mereka, tetapi barisan serangan United yang kurang berjaya musim ini, dengan hanya 16 gol Liga Perdana (PL), lebih baik daripada hanya Crystal Palace dan empat pasukan terakhir sebelum peringkat ini. Kunjungan dari pasukan berada di bahagian atas sepatutnya membuat hati darah at Old Trafford, kerana walaupun mereka hanya kalah satu kali daripada 13 H2H terakhir menentang Chelsea (M5, S7), mereka masih belum mendapatkan mata PL pada musim ini menentang pasukan yang berada di sepuluh teratas.

 

The Blues membuat perjalanan jauh dengan penuh semangat selepas berjaya mengungguli Brighton dengan skor 3-2 pada hari Ahad lalu (M3-2). Pengurus Mauricio Pochettino berasa sekaligus bangga dan kecewa kerana pasukannya berjaya bangkit kembali selepas kekalahan 4-1 kepada Newcastle, tetapi pengeselan Conor Gallagher terhadap Seagulls bermakna beliau akan kehilangan seorang pemain utama di gelanggang ini.

 

Ini bukan masa yang ideal kerana mereka berusaha untuk meninggalkan Old Trafford sebagai pemenang untuk kali pertama sejak Mei 2013 (S6, K4). Sir Alex Ferguson masih menjadi pengurus United ketika Chelsea menang untuk kali terakhir di stadion ini, tetapi pemain dalam pasukan ini telah menjadi pengembara yang yakin pada akhir-akhir ini, kerana sebelum kekalahan terhadap Newcastle mereka, mereka telah memenangi tiga lawatan PL berturut-turut.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Di tengah-tengah kesengsaraan pasukannya, Harry Maguire telah mengalami kebangkitan dalam karier dengan United musim ini dan gol pertama beliau di PL dalam jersi merah datang dalam kemenangan 2-0 menentang Chelsea pada Februari 2020.

Rakan sejawatnya di peringkat antarabangsa, Raheem Sterling, akan berharap untuk melawan kemalangan luar biasa dengan mencetak gol pertamanya menentang Red Devils dalam 24 H2H peribadi!

 

Stat panas

Man Utd masih belum pernah memimpin perlawanan PL di dalam stadium sendiri pada separuh masa musim ini, manakala Chelsea belum pernah ketinggalan dalam perlawanan PL di mana-mana lokasi pada peringkat separuh masa.

 

Share.
Leave A Reply