Pratonton Newcastle vs Manchester United

Satu perlawanan klasik menjadi tumpuan aksi Liga Perdana Inggeris (PL) pada Sabtu ini, di mana Newcastle United menyambut Manchester United di Tyneside dengan kedua-dua pasukan terkilan akibat kekecewaan di UEFA Champions League (UCL) pada pertengahan minggu.

 

Magpies telah menyerahkan satu penalti yang kontroversial kepada Kylian MbappĂ© pada minit ke-98 untuk seri dengan PSG, satu keputusan yang bos Eddie Howe terang-terangan menggambarkannya sebagai “teruk” kerana dia melihat kawalan takdir pasukannya dicabut daripada kawalan mereka sendiri.

 

Kembali ke PL akan membantu menyembuhkan luka itu, walaupun senarai kekurangan pemain yang masih panjang, kerana Newcastle hanya kalah satu dari sembilan perlawanan terakhir mereka dalam pertandingan ini (M6, S2). Serangan terunggul kedua dalam liga menjelang pusingan ini telah membantu pergerakan itu, juga kecemerlangan St James’ Park dengan Magpies memenangi lima perlawanan berturut-turut di PL – hanya pasukan hebat Manchester City, Liverpool, dan Arsenal yang menang di Tyneside dalam liga sejak kedatangan Howe pada November 2021!

 

Manchester United akan mencuba untuk menambah nama mereka ke dalam senarai tersebut, tetapi kerana mereka hanya memenangi satu daripada lima perlawanan H2H terakhir (S2, K2), mereka perlu mengangkat buku bentuk untuk berbuat demikian menghadapi masalah kecederaan mereka sendiri. Kemenangan tunggal itu datang dalam final Piala Liga pada awal tahun ini, tetapi Setan Merah sudah terkeluar daripada pertandingan itu oleh Newcastle pada musim ini (K 3-0) dan peluang mereka untuk maju dalam Kejohanan ini juga kelihatan suram.

 

Untuk ketiga kalinya dalam lima perlawanan UCL, United terlepas peluang untuk mendapatkan mata dengan seri 3-3 yang melawan Galatasaray. Pengurus Erik ten Hag memanjatkan ketidakupayaan pasukannya untuk mengawal permainan, tetapi bentuk PL telah menjadi lebih baik dengan pasukan mereka memenangi lima daripada enam perlawanan terakhir (K1). Ini termasuk kekalahan empat perlawanan berturut-turut di luar rumah, dan mereka belum mencapai lima kemenangan sedemikian secara berturut-turut sejak musim sejuk tahun 2020!

 

Pemain untuk ditonton

Penyerang sayap Newcastle, Anthony Gordon, mencetak gol dan memberi assist dalam kemenangan 4-1 pasukannya ke atas Chelsea pada hujung minggu lalu, juga mencetak gol penentu dalam kemenangan 1-0 ke atas United ketika dia masih menjadi pemain Everton.

 

 

Kapten United, Bruno Fernandes, gagal menjaringkan gol dalam lima perlawanan terakhirnya bertemu dengan Magpies, tetapi dia berjaya menyumbang gol dalam tiga perlawanan H2H sebelum ini. Beliau juga menjaringkan gol atau memberi assist dalam empat penampilan terakhirnya untuk United.

 

Stat panas

Man Utd telah kebobolan 33 gol dalam 20 perlawanan mereka dalam semua pertandingan musim ini – jumlah tertinggi mereka pada peringkat ini sejak musim 1962/63!

 

Share.
Leave A Reply