Pratonton Everton vs Newcastle

Kemenangan bergelora 1-0 Everton di Nottingham Forest pada hari Sabtu lalu melihat mereka mengumpul kemenangan pertama mereka sejak hukuman penurunan 10 mata dikenakan oleh Suruhanjaya Liga Perdana (PL). Keputusan itu sudah ditempa pada minggu lepas, tetapi untuk sementara ini, ia akan memberikan lega kepada pengurus Sean Dyche melihat pasukannya mendekati keselamatan hanya dalam jarak dua mata pada akhir perlawanan terakhir.

 

The Toffees kini kembali ke Goodison Park dengan harapan untuk memperluaskan rekod mereka yang hanya mengalami satu kekalahan dalam enam perlawanan rasmi yang akhirnya berlaku semasa perlawanan terakhir mereka di rumah (M4, S1).

 

Namun walaupun hanya Spurs yang memenangi lebih banyak mata di jalan raya daripada Everton (13) menjelang perlawanan ini, di kandang mereka, mereka nampak seperti bayang-bayang daripada prestasi terbaik mereka kerana hanya Burnley mempunyai rekod kandang yang lebih buruk daripada kelab Merseyside ini pada musim ini (M1, S1, K5). The Blues sebenarnya hanya memenangi dua daripada 12 perlawanan PL terakhir di hadapan penyokong mereka sendiri (S2, K8), dengan rekod itu termasuk kekalahan 4-1 kepada pasukan lawan di sini, Newcastle United.

 

Itu pasti akan meningkatkan keyakinan pasukan lawan yang kini memiliki rekod lawan yang buruk dengan hanya satu daripada lapan perjalanan PL barat menghasilkan kemenangan (S4, K3). Magpies Eddie Howe tidak terkalahkan dalam tiga perlawanan rasmi walaupun (M2, S1), melawan beberapa raksasa Eropah sebenar seperti Chelsea, PSG dan Manchester United dalam masa tersebut.

 

Kejayaan terbaru dalam rentetan itu adalah kemenangan 1-0 di rumah mengetepikan pasukan United Erik ten Hag, memberikan peluang kepada Toon Army untuk memenangi tiga perlawanan PL berturut-turut untuk pertama kalinya sejak September. Mencapai kejayaan itu di Goodison Park tidak akan mudah, tetapi kemenangan Newcastle di sini akan memberikan kejayaan berturut-turut pasukan lawan di Everton untuk kali pertama sejak tahun 1960.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Penjaring teratas Everton dalam PL musim lalu (tujuh), Dwight McNeil, mencetak gol pertamanya musim ini dalam kemenangan Sabtu lalu di Forest.

 

Anthony Gordon Newcastle menyertai Everton pada Januari di bawah keadaan yang buruk, dan dia kini kembali ke Goodison Park dengan gabungan gol dan assist terbanyak dalam PL (sembilan) bagi pasukannya.

 

Stat menarik

Everton telah membuka jaringan gol dalam empat perlawanan PL terakhir mereka, dan belum kalah apabila mencetak gol pertama dalam pertandingan di bawah pengurus Sean Dyche (M10, S4).

 

Share.
Leave A Reply