Pratonton Pertembungan Brentford vs Luton

Brentford telah menjadi model konsistensi Liga Perdana (PL), kerana untuk kali ketiga berturut-turut, mereka telah mencapai 13 perlawanan dengan mengumpulkan 15 atau 16 mata. Mereka mencapai pencapaian tersebut walaupun kalah dalam dua perlawanan terakhir mereka ‘tanpa jaringan’ dan berasa malang kerana tewas 1-0 kepada Arsenal hujung minggu lalu, seperti yang dikatakan oleh pengurus Thomas Frank “kedua-dua pasukan boleh menang dan mudah-mudahan kami yang menang”.

 

Setelah mencabar penyokong-penyokong The Bees untuk memberi sokongan sepenuhnya bermula dari awal kepada mereka dalam perlawanan menentang Arsenal, Frank pasti mengharapkan perkara yang sama apabila mereka menjadi tuan rumah kepada Luton Town setelah memenangi tiga perlawanan H2H di kandang dengan keputusan 0-1 sambil menjaringkan purata lebih daripada tiga gol setiap perlawanan. Mereka mencipta tiga gol dalam kedua-dua perlawanan di kandang sebelum kekalahan kepada Arsenal, jadi haruslah yakin untuk mempertahankan peratusan kemenangan itu.

 

Luton, yang sedang meningkat pesat, memulakan perlawanan ini di luar zon degradasi, dan walaupun kejayaan mereka itu banyak berhutang kepada pengurangan sepuluh mata yang dikenakan kepada Everton, kemenangan mereka 2-1 ke atas Crystal Palace adalah kemenangan liga pertama sejak menyudahi perlawanan dengan Everton pada hujung September lepas (D2, L4). Semua gol dicipta selepas minit ke-70, dan bukan lagi perkara baru bagi Luton menunjukkan kebolehan mereka pada minit akhir kerana lapan daripada 12 gol PL mereka pada musim ini berjaya dicapai selepas minit ke-75!

 

Pengurus Rob Edwards berkata pasukannya adalah pasukan “yang tidak menyerah dan terus berjuang”, tetapi walaupun dengan sifat-sifat tersebut, The Hatters terus berjuang di saat bertandang. Mereka menghadapi kesukaran yang terutama apabila bermain menentang pasukan-pasukan dalam kawasan separuh-atas liga kerana empat mata PL di perlawanan tandang musim ini (W1, D1, L5) diperoleh setelah menentang pasukan separuh-bawah iaitu Everton dan Nottingham Forest.

 

Perlawanan penting

Bryan Mbeumo menjaringkan gol kedua Brentford dalam dua daripada tiga kemenangan PL terkini mereka, dan juga menjaringkan gol pembuka dalam kemenangan H2H 7-0 pada November 2019.

 

Penjaga gol Luton, Thomas Kaminski, mungkin masih mencari jaringan yang kekal di PL, tetapi hanya kebobolan sekali dalam tiga penampilan terakhir beliau.

 

Kemenangan bersiri

Brentford telah memenangi lima perlawanan PL di kandang berturut-turut menentang pasukan yang dipromosikan.

 

Share.
Leave A Reply