Pratonton Arsenal vs Wolves

 

Arsenal merupakan pasukan yang sedang berada di atas angin pada masa ini dan mereka akan berusaha untuk mengekalkan kedudukan mereka di puncak Liga Perdana (PL) selepas naik ke tangga teratas setelah menang 1-0 pada minggu lepas melawan Brentford. Mereka meneruskan kejayaan tersebut dengan menang 6-0 di kandang ketika berhadapan dengan Lens dalam Liga Juara-Juara pada pertengahan minggu, memastikan mereka melangkah ke peringkat separuh akhir sebagai juara Kumpulan B. Itu juga merupakan kemenangan ketiga tanpa kebobolan dalam empat perlawanan saingan bagi pasukan Mikel Arteta (M4).

 

Lengkapkan dengan Kelewatan Menjaring

 

Rentetan tersebut telah menyumbang kepada rekod impresif Arsenal sebagai pasukan yang memiliki paling banyak kelewatan menjaring dalam liga teratas England (enam), manakala mereka juga hanya kebobolan gol terendah (sepuluh). Namun, seperti yang kita lihat pada malam Rabu lalu, kejayaan mereka sejauh ini bukan hanya bergantung pada pertahanan yang kukuh, yang seharusnya menjadi kebimbangan bagi pasukan Wolves yang dalam sejarahnya mempunyai masalah menjaga serangan mereka. Arsenal telah menjaring gol ke atas pasukan Wolves dalam 31 perlawanan kompetitif berturut-turut, dan satu lagi gol pada perlawanan ini akan menyamai rekod gol berturut-turut terpanjang mereka ke atas satu pasukan lawan.

 

Oleh itu, pasukan Wolves yang berada di pertengahan jadual mungkin perlu menunjukkan prestasi serangan yang kuat jika mereka ingin pulih dari kekalahan 3-2 pada minggu lalu melawan Fulham. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa sejak kekalahan mereka 1-0 ketika bermain di Manchester United pada perlawanan pembukaan musim ini, pasukan Gary O’Neil telah berjaya menjaring gol dalam 12 perlawanan PL berturut-turut (M4, S3, K5) – yang merupakan rekod menjaring kedua terpanjang mereka dalam sejarah PL.

 

Perlawanan pada minggu pertama itu terkenang kerana Wolves tidak mendapat penalti walaupun penjaga gol United, Andre Onana, kelihatan menyalahgunakan penyerang Sasa Kalajdzic pada masa kemuncak perlawanan tersebut.

 

Sayangnya bagi pasukan O’Neil, ini bukan kali terakhir mereka menjadi mangsa keputusan kontroversi pada musim ini, yang mengakibatkan pengurus itu mengaku bahawa dia akhirnya berubah “menentang VAR” pada hari Isnin. Mungkin dia akan berharap tekanan kepada pegawai-pegawai berkenaan untuk meneruskannya dengan trend lima penalti dalam lima perlawanan terakhir mereka, tetapi kali ini, menganugerahinya kepada pasukannya.

 

Pemain untuk diperhatikan

 

Gabriel Jesus, yang baru pulih daripada kecederaan, mencipta gol dan memberi assist pada malam Rabu; dia juga mencetak gol dan memberi assist dalam kemenangan telak 5-0 pasukan Arsenal di sini musim lalu.

Hanya Mohamed Salah dari Liverpool (11) telah memberikan sumbangsih kepada gol dalam lebih banyak perlawanan individu di PL berbanding Hwang Hee-Chan dari pasukan Wolves (9) sejauh ini.

 

Rentetan Panas

 

Pasukan Wolves telah kalah dalam keenam-enam perlawanan tandang terdahulu mereka bertemu dengan pasukan yang berada di puncak jadual PL.

 

Share.
Leave A Reply