Preview: Galatasaray vs Manchester United

 

Gelanggang utama kumpulan A Liga Juara-Juara UEFA (UCL) bakal menyaksikan pertempuran hebat antara pasukan gergasi Turki, Galatasaray, dan juara tiga kali Manchester United dalam perlumbaan merebut tempat kelayakan kedua. Pasukan tuan rumah kini memimpin dengan satu mata, dan dengan Copenhagen yang seimbang dengan Galatasaray, segalanya boleh berubah di saat akhir.

 

Pasukan Okan Buruk ini sentiasa disokong dengan atmosfer paling kasar di Eropah di Rams Park, tetapi dengan hanya dua kemenangan daripada 15 perlawanan terakhir mereka dalam UCL (D6, K7), kelebihan kandang mungkin tidak memberi manfaat kepada mereka.

 

Satu-satunya kemenangan Galatasaray dalam kumpulan ini, dan satu-satunya kemenangan mereka dalam peringkat kumpulan UCL dalam 15 percubaan terakhir mereka (D4, K10), berlaku ketika bertemu dengan Manchester United di pertemuan terdahulu dengan keputusan akhir 3-2 dalam perlawanan yang menegangkan.

 

Itu merupakan salah satu daripada tiga kekalahan yang pedih bagi Manchester United dalam UCL musim ini, yang hanya tahu satu-satunya jalan keluar adalah dengan memenangi perlawanan ini. Pertahanan Setan Merah telah runtuh dengan cara yang spektakular dalam pertandingan ini, dengan tiga kekalahan mereka yang melibatkan jumlah gol yang mencapai 11, di mana kedua-dua perlawanan di kandang lawan berakhir dengan keputusan 4-3!

Dalam situasi kecederaan yang panjang, rentetan tiga perlawanan berturut-turut tanpa kebobolan dalam Liga Perdana Inggeris (PL) mungkin menunjukkan bahawa mereka telah membina dasar yang lebih kukuh untuk beraksi di sini, sambil cuba mengakhiri rentetan tiga kekalahan berturut-turut di tanah Turki. Tetapi mengingatkan bahawa Manchester United hanya memenangi satu daripada lapan perlawanan terakhir mereka di UCL (D2, K5), kumpulan Erik ten Hag mempunyai cabaran besar untuk menyelamatkan kempen Eropah yang berliku-liku mereka.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Wilfried Zaha, bekas pemain United, mencipta gol dalam pertemuan terdahulu bulan Oktober, dan beliau telah menunjukkan kebolehannya dengan memberikan sumbangan kepada lima gol dalam empat perlawanan terkini (4G, 1B) bagi Galatasaray. Baru-baru ini mencipta gol hebat dalam PL, Alejandro Garnacho mungkin akan menjadi pemain utama menggantikan Rasmus Højlund yang diperkirakan absennya – kedua-dua gol pemain Argentina ini musim ini berlaku dalam 25 minit pertama perlawanan.

 

Fakta menarik

Ciri menarik Galatasaray adalah empat mata UCL musim ini diperoleh selepas kehilangan gol pertama.

 

Share.
Leave A Reply