Pratonton Arsenal lwn Lens

 

Kemenangan 1-0 ke atas Brentford pada hari Sabtu memastikan Arsenal menamatkan hujung minggu Liga Perdana memandang rendah pada yang lain kerana ia sudah cukup untuk mengangkat mereka ke puncak. Keputusan itu membuatkan bos Mikel Arteta “gembira”, tetapi dia tidak akan meraikan kemenangan itu terlalu lama kerana mereka mempunyai urusan Liga Juara-Juara UEFA (UCL) yang perlu diselesaikan, di mana mereka tahu mengelakkan kekalahan terhadap Lens sudah cukup untuk memastikan tempat mereka dalam kalah mati.

 

 

Walaupun kemungkinan besar pembuat taruhan memihak kepada Arsenal akan mencadangkan bahawa ia harus menjadi formaliti semata-mata, sejarah H2H mereka menentang Lens dalam UCL menceritakan kisah yang sedikit berbeza (D1, L2). The Gunners tidak pernah menghadapi lawan lebih kerap dalam pertandingan ini tanpa menang, tetapi dengan sembilan kemenangan daripada 12 perlawanan terakhir Eropah di tempat sendiri (D2, L1), nampaknya tiada masa seperti sekarang untuk Arsenal menamatkannya.

 

 

Lens harus membuat perjalanan ke ibu negara Inggeris dengan semangat yang tinggi, selepas kemenangan 3-0 ke atas Clermont melanjutkan rekod liga tanpa kalah mereka kepada lapan perlawanan. Mereka sebahagian besarnya berjaya memindahkan prestasi itu ke barisan hadapan Eropah musim ini (W1, D2, L1), tetapi kekalahan 2-1 dalam perlawanan terakhir UCL menentang PSV menyebabkan mereka perlu melepasi jumlah mata pasukan Belanda itu kerana kekalahan yang lebih rendah. Rekod H2H, merumitkan bidaan kelayakan mereka.

 

 

Menariknya, Lens tidak pernah berdepan dengan mana-mana kelab Inggeris lain di UCL selain Arsenal, dan selepas bangkit dari ketinggalan untuk memenangi perlawanan songsang 2-1, mereka mengintai berganda peringkat kumpulan. Untuk berbuat demikian, mereka perlu menamatkan 13 perlawanan tanpa kemenangan yang mengerikan di tempat sendiri dalam aksi Eropah (D7, L6), tetapi dengan empat rekod bersih daripada lima perlawanan terakhir mereka, mereka masih berjanji untuk menjadi lawan yang sukar.

 

Pemain untuk ditonton

Kai Havertz turun dari bangku simpanan untuk memenangi perlawanan Arsenal menentang Brentford dengan gol permainan terbuka pertamanya sejak berpindah ke utara London pada musim panas, tetapi dia masih belum membuka akaunnya di Emirates.

Elye Wahi dari Lens juga mempunyai pandangan yang tajam untuk gol penentu, seperti yang diketahui oleh Clermont pada hujung minggu dan Arsenal dapati dalam perlawanan sebaliknya.

 

Statistik panas

Sembilan daripada sepuluh perlawanan terakhir UCL Lens telah menyaksikan kedua-dua pasukan menjaringkan gol.

 

 

Share.
Leave A Reply