Preview: Tottenham vs Aston Villa

 

Tottenham Hotspur akan berhadapan dengan Aston Villa dalam satu perlawanan yang bakal menarik di Premier League. Tottenham yang baru sahaja menukar pengurus ke Ange Postecoglou, mempunyai misi yang jelas – Let me entertain you! Namun, keberhasilan mereka di awal musim ini kini telah dihancurkan selepas dua pemain mereka dikeluarkan dengan kad merah dalam kekalahan mereka kepada Chelsea. Kemudiannya, mereka menjadi pasukan kedelapan dalam sejarah Premier League yang kalah selepas memimpin pada minit ke-90, melawan Wolves sebelum jeda antarabangsa yang lalu.

 

Keadaan cedera dan hukuman pemain-pemain utama, termasuk tiga pemain belakang tetap, pasti memainkan peranan dalam kekalahan itu. Jika mereka mengalami kekalahan sekali lagi, Spurs boleh digeselak dan digantikan di tempat empat teratas oleh Aston Villa. Ini juga akan menjadi kali pertama mereka mengalami tiga kekalahan berturut-turut dalam Premier League sejak Februari 2022.

 

Aston Villa pasti akan yakin untuk meraih kemenangan dalam perlawanan ini selepas berjaya mengalahkan Spurs dua kali dalam musim lalu. Mereka kini sedang menikmati satu musim yang hebat di bawah Unai Emery, dengan kelebihan 13 mata berbanding dengan tempoh yang sama musim lalu sebelum kedatangan Emery. Kemenangan 3-1 ke atas Fulham dalam perlawanan terakhir mereka sebelum jeda antarabangsa memberi semangat tinggi kepada pasukan Villa dan kedudukan mereka baik dalam perlawanan domestik dan Eropah.

 

Hanya Liverpool dan Manchester United yang mengumpul lebih banyak mata dalam lima perlawanan terakhir mereka dalam Premier League berbanding dengan Villa menjelang perlawanan ini, menunjukkan mereka sebagai salah satu pasukan paling berbahaya dalam liga ini. Meningkatkan prestasi mereka di luar rumah mungkin akan menjadi faktor yang mengancam kedudukan tempat empat besar pada musim ini kerana pasukan Emery telah mengalami kekalahan dalam empat dari sembilan perlawanan tandang mereka pada musim ini, dengan semua kekalahan melibatkan kehilangan dua gol atau lebih.

 

Perlawanan utama

Kapten Tottenham, Heung-Min Son, kekal menjadi pemain penting dalam pasukan mereka, dan dia mempunyai kenangan indah bermain melawan Aston Villa dengan mencetak enam gol dalam tujuh H2H sebelum ini. Villa mungkin akan menggunakan Douglas Luiz untuk mengawal pergerakan Son, tetapi pemain Brazil itu juga memberikan impak di bahagian serangan dalam perlawanan ini musim lalu dengan mencetak gol dalam kedua-dua H2H tersebut.

 

Stat panas

Tottenham adalah salah satu daripada hanya tiga pasukan yang mencetak gol dalam semua 12 perlawanan mereka dalam Premier League musim ini.

 

Share.
Leave A Reply