Pratonton Pertembungan Newcastle United vs Chelsea

 

Newcastle United menghampiri rehat selepas mengalami kekalahan 2-0 dalam dua pertandingan yang sengit dan sangat berharap untuk kembali ke dalam bentuk yang baik dan mengakhiri krisis kecederaan yang melanda kelab. Dengan Sandro Tonali juga tidak tersedia kerana hukuman larangan jangka panjang, pengurus Eddie Howe pasti akan dengan cepat menanti pembukaan pasaran peralihan Januari untuk memperkuatkan skuadnya.

 

The Magpies berada di tempat ketujuh dalam jadual, enam mata di belakang empat teratas, jurang yang tidak mampu mereka tinggalkan. Mereka akan menyambut kehadiran Chelsea di St James’ Park, di mana tuan rumah telah memenangi empat perlawanan berturut-turut dalam Liga Perdana (PL) tanpa bobol. Melakukannya sambil menjaringkan purata dua gol per perlawanan mungkin akan memberi keyakinan kepada pasukan Howe bahawa kemenangan 1-0 seperti musim lalu ini mungkin berlaku lagi. Ini merupakan satu-satunya kemenangan Newcastle dalam enam pertemuan terdahulu dengan pasukan lawan ini (Seri 1, Kalah 4).

 

Walaupun lima daripada enam pertemuan H2H di rumah pernah menyaksikan hanya satu pasukan yang menjaringkan gol (Menang 3, Kalah 3), Chelsea mungkin berasa optimis untuk menghentikan rentetan kemenangan Newcastle di kandang mereka (Menang 4) selepas menjaringkan empat gol dalam dua perlawanan liga terakhir (Menang 1, Seri 1), dengan keputusan terbaru adalah seri 4-4 dengan Manchester City, pemimpin dan juara bertahan Liga Perdana, dan selepas itu, pengurus Mauricio Pochettino memuji pasukannya kerana berani mencari tiga mata pada malam yang “menakjubkan” ini.

 

Pochettino telah berjaya mencipta peluang yang baik bagi pasukannya pada kempen ini, walaupun dengan kehadiran beberapa pemain yang cedera. Mereka adalah antara pasukan yang mencipta gol di tempat ketiga tertinggi dalam liga mengikut gol yang dijangka (xG: 21.7). Walaupun itu membantu mereka tidak terkalahkan dalam empat perlawanan PL di luar kandang (Menang 3, Seri 1) – dengan empat gol di kedua-dua perlawanan terakhir itu – Chelsea tidak pernah menjaringkan empat atau lebih gol di St James’ Park sejak tahun 1961, tetapi sebarang kemenangan akan menjadikan mereka cuma berbeza satu mata dengan tuan rumah.

 

Pemain yang perlu diperhatikan:

Anthony Gordon telah menjaringkan antara minit ke-40 dan ke-65 dalam kedua-dua perlawanan terakhir Newcastle di kandang PL, manakala Cole Palmer dari Chelsea baru-baru ini membuat penampilan sulung bagi England selepas memberikan sumbangan tiga gol (Dua gol, Satu assist) dalam kemenangan 4-1 ke atas Tottenham dan Man City.

 

 

 

Fakta menarik:

Pochettino hanya mengalami satu kekalahan dalam lima lawatan beliau ke St James’ Park (Menang 3, Seri 1), manakala beliau juga mempunyai rekod pengurus H2H yang mengagumkan dengan Howe (Menang 6, Seri 1, Kalah 1).

 

Share.
Leave A Reply