Pratonton Pertarungan Manchester City vs Liverpool

Pusingan awal menyambut kembalinya Liga Perdana Inggeris (PL) dengan bergaya, apabila pasukan teratas liga, Manchester City, akan cuba mengekalkan atau memperluaskan kelebihan satu mata mereka ke atas Liverpool di tempat kedua. City datang dari seri 4-4 dalam perlawanan klasik di PL lawan Chelsea, iaitu kali pertama dalam kerjaya pengurus Pep Guardiola yang 882 perlawanan yang pasukannya berjaya menjaringkan dan kehilangan empat gol dalam satu perlawanan, manakala Liverpool mudah menghantar Brentford 3-0 di Anfield hanya beberapa jam sebelumnya.

 

Selepas kejutan itu, Guardiola pasti gembira untuk kembali ke Stadium Etihad, di mana pasukannya kini mempunyai rentetan 23 kemenangan berturut-turut dalam semua pertandingan, satu kemenangan sahaja dari rekod untuk kemenangan rumah berturut-turut terbanyak oleh kelab Inggeris teratas, ditetapkan oleh Sunderland pada tahun 1892! Ini jauh melebihkan rentetan 23 perlawanan kemenangan Liverpool dalam liga di mana jua, di mana mereka hanya kalah satu kali dalam pertemuan tersebut (M15, S7).

 

Rentetan Liverpool itu bermula selepas kalah 4-1 di Etihad pada bulan April, iaitu kemenangan rumah mereka yang kesembilan dalam cubaan merekodkan rentetan kemenangan tersebut, dan iaitu kunjungan lapan berikutnya Jurgen Klopp ke sana tanpa menang dalam liga (S3, K4). Walaupun keunggulan tuan rumah dalam beberapa tahun kebelakangan ini, rekod itu masih perlu diraih kerana kita perlu kembali ke tahun 1937 untuk kali terakhir City berjaya memenangi dua perlawanan liga berturut-turut menentang Liverpool.

 

Persaingan antara Klopp dan Guardiola juga berakar umbi dalam rekod, dengan 28 perlawanan yang mereka lakoni menjadi yang paling banyak mereka mainkan sesama sendiri dalam mana-mana pengurus lain. Dalam tempoh itu, Klopp mencatatkan 12 kemenangan sementara Guardiola mencatatkan 11 kemenangan menentang Klopp, iaitu jumlah kekalahan terbanyak antara satu sama lain dari mana-mana pengurus yang mereka hadapi!

Perlawanan Utama

Penjejakan kedua-dua pencetak gol terbanyak PL musim ini akan menjadi tumpuan dalam perlawanan monumental ini, di mana Erling Haaland City akan mencuba mencapai 50 gol Liga Perdana dalam hanya perlawanan ke-48, yang akan menghancurkan rekod sekarang oleh Andy Cole yang mencatatkan 65 perlawanan.

 

Sementara itu, Mohamed Salah Liverpool telah menjaringkan lebih banyak gol menentang pasukan yang dikendalikan oleh Guardiola daripada sesiapa pun dengan 11 gol menentang City, dan dua gol di sini akan menjadikan beliau pemain kelima yang mencapai 200 gol untuk Liverpool.

Statistik Panas

Kedua-dua pasukan telah menjaringkan gol dalam 11 daripada 13 pertemuan mereka sebelum ini.

 

Share.
Leave A Reply