Pandangan Awal: Luton vs Crystal Palace

“Apakah setahun yang hebat,” jerit penuh semangat pengurus Luton Town, Rob Edwards, apabila ditanya tentang ulang tahun ke-1nya dalam jawatan ini, tetapi 12 bulan seterusnya boleh menjadi tempoh yang frustrasi dan menyesal jika mereka tidak dapat menjauh dari zon degradasi, setelah keluar daripadanya semasa rehat antarabangsa berikutan hukuman sepuluh mata Everton.

 

Walaupun belum selamat sepenuhnya, produktiviti Luton sendiri perlu meningkat dengan cepat untuk melawan kehilangan dalam kempen ini.

 

Kemenangan sulung yang sukar untuk diperoleh di perlawanan kandang Liga Perdana Inggeris (PL) di Kenilworth Road (D2, K3) nampaknya tidak terlalu jauh. Keputusan seri 1-1 melawan Liverpool diikuti dengan tiga kekalahan dengan margin satu gol dan satu keputusan seri 1-1 dengan Wolves, menunjukkan bahawa mereka tidak terlalu jauh dari saingan. Dengan empat mata PL diperolehi daripada dua perlawanan di mana mereka mencetak gol lebih dulu, jelas bahawa gol pembukaan memberi impak yang besar kepada mereka.

 

Walaupun berjaya menyamakan kedudukan di tiap-tiap separuh masa, Crystal Palace mengalami kekalahan ketiga dalam empat perlawanan PL (M1) dengan kekalahan 3-2 kepada Everton sebelum rehat antarabangsa. Selepas hanya 12 perlawanan liga (M4, S3, K5), ini adalah perlawanan kedelapan mereka di PL yang dimenangi oleh pasukan yang mencetak gol lebih dulu, jadi mereka juga tahu kepentingan memulakan dengan cepat.

 

Pengurus Roy Hodgson percaya bahawa kembalinya Michael Olise dan Eberechi Eze akan memperkuatkan penampilan mereka, walaupun keupayaan mencetak gol bukanlah isu besar. Mereka dapat berpegang pada rekod PL W3, S3, K1 menentang kelab-kelab yang memulakan peringkat ini di bahagian bawah kedudukan sekurang-kurangnya, termasuk kemenangan luar tanpa kebobolan di kelab-klab yang juga dinaiktaraf, Sheffield United (1-0) dan Burnley (2-0).

Pemain untuk diperhatikan

Dengan menghabiskan lima tahun di Crystal Palace, Luton berharap dengan ilmu dalam pasukan dari pemain baru mereka Andros Townsend – atau sekurang-kurangnya sumbangan gol sulungnya untuk kelab ini!

 

 

Bagi para tetamu, gol Odsonne Édouard ke atas Everton adalah gol persaingan ke-6nya musim ini, yang semuanya dicetak pada separuh kedua perlawanan!

Fakta Panas

73% daripada gol yang dicetak atau dikalahkan oleh kedua-dua pasukan musim ini berlaku selepas separuh masa.

 

Share.
Leave A Reply