Preview Pertandingan Crystal Palace vs Everton

 

Crystal Palace berjaya mengakhiri rentetan masalah dengan hanya satu kemenangan dalam tujuh perlawanan saingan diperoleh semasa berlawan Burnley minggu lalu (2-0). Kini mereka akan berusaha untuk memperoleh tiga mata di Selhurst Park, sesuatu yang mereka hanya berjaya sekali musim ini (M2, K2), walaupun hanya satu kekalahan dalam tujuh pertemuan terakhir di rumah melawan Everton yang sepatutnya memberi mereka kepercayaan diri (M2, S4).

 

Satu lagi statistik yang patut mebanggakan bagi pasukan Palace ialah mereka hanya mengalami satu kekalahan dalam 20 perlawanan terakhir di Premier League (PL) di rumah melawan pasukan dari luar London (M9, S10), kekalahan itu berlaku melawan juara Manchester City pada bulan Mac dahulu. Semua ini seharusnya memberi keyakinan kepada penyokong rumah, walaupun mereka tidak boleh mengharapkan perlawanan yang mendebarkan kerana tiada pasukan yang meletakkan lebih sedikit gol di padang sendiri dalam liga daripada Crystal Palace musim ini (empat gol).

 

Tambahan pula, fakta bahawa Everton adalah pasukan dalam Liga Perdana Inggeris yang paling sering gagal mencetak gol pada lebih banyak kes daripada pasukan lain musim ini (lima kali) menjadikan salah satu kemungkinan untuk pertembungan yang hambar tanpa gol, seperti keputusan dalam tiga daripada lima pertemuan terakhir di PL di tempat ini. Namun demikian, perlu diperhatikan bahawa Everton tidak pernah bermain seri dalam mana-mana daripada 17 pertandingan PL sejak perlawanan antara kedua-dua pasukan ini pada bulan April.

 

Selain itu, kemungkinan besar Everton akan mempunyai ambisi untuk mendapatkan lebih daripada satu mata dalam perlawanan ini. Keputusan seri 1-1 mereka melawan Brighton & Hove Albion – di mana mereka mencetak gol sendiri di penghujung perlawanan – memperpanjang rekod terkini mereka dengan hanya dua kekalahan dalam lapan perlawanan di semua pertandingan (M5, S1), manakala kemenangan mereka di luar rumah sama dengan West Ham United sebelum ini telah memberi mereka peluang untuk memenangi dua perjalanan PL secara berturut-turut buat kali pertama sejak Mei 2021!

 

Pertempuran utama

Hanya satu penjaga gol PL yang mempunyai kadar penyelamatan yang lebih baik daripada penjaga Palace, Sam Johnstone, dalam peringkat ini (45.5%).

 

Mencuba menaklukkannya akan menjadi tugas Everton dengan Dominic Calvert-Lewin, yang telah menjaringkan gol dalam dua perlawanan PL di London musim ini (Brentford dan West Ham).

 

Streak panas

Pengurus Everton, Sean Dyche, tidak pernah kalah dalam lima pertemuan terakhir dengan Roy Hodgson dari Palace (M3, S2) – dengan mencatatkan clean sheet di setiap perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply