Preview Perlawanan Arsenal vs Burnley

 

Setelah kekalahan kontroversi 1-0 di Newcastle pada hujung minggu lalu, jurulatih Arsenal, Mikel Arteta, menyifatkan keputusan membenarkan gol penentu itu sebagai “malu” dan “memalukan”. Kelab tersebut kemudian mengambil langkah yang tidak biasa dengan menyokong penilaian Arteta dan mengeluarkan kenyataan yang menyokongnya. Walau bagaimanapun, dia mungkin akan lebih gembira selepas kemenangan 2-0 di tengah minggu dalam Liga Juara-Juara menentang Sevilla.

 

 

Kemenangan tersebut merupakan lega yang dialami oleh pasukan Arsenal, yang sebelum itu kalah dua perlawanan berturut-turut di luar padang. Stadion Emirates telah menjadi medan yang lebih gembira bagi mereka musim ini kerana mereka masih belum terkalah di padang sendiri musim ini (M6, S2). Walau bagaimanapun, daripada 24 pasukan yang Arteta hadapi sebagai jurulatih Arsenal di stadium ini dalam Liga Perdana Inggeris, hanya Burnley sahaja yang gagal dia lihat pasukannya menang (S1, K1) atau sekurang-kurangnya menjaringkan gol.

 

Rekod itu mungkin menjadi perkara yang paling positif untuk ditekankan kepada Burnley, yang selepas kalah empat perlawanan berturut-turut di Liga Perdana, kelihatan semakin mungkin untuk kembali ke Kejohanan. Kekalahan terbaru mereka berlaku menentang Crystal Palace minggu lalu (0-2) walaupun jurulatih mereka, Vincent Kompany mengakui prestasi pasukan mereka adalah baik. Walau bagaimanapun, dia juga tahu prestasi-prestasi tersebut perlu menjadi keputusan dalam masa yang singkat.

 

Peluang bagi perkara tersebut berlaku menentang Arsenal kelihatan tipis, terutamanya kerana pasukan Burnley hanya memenangi satu daripada 16 perlawanan head-to-head di Liga Perdana (S4, K11). Sebarang peningkatan ke atas rekod itu kemungkinan besar memerlukan prestasi serangan istimewa daripada Burnley kerana mereka tidak pernah mencatatkan kertas bersih dalam Liga Perdana musim ini. Tetapi dalam ketiadaan penyerang bintang, Lyle Foster, mencetak gol bagi pasukan yang mencatatkan jumlah gol terendah dalam Liga Perdana adalah hampir mustahil.

 

Penentuan Utama

Bukan kerana kemahiran mencetak golnya yang tinggi, tetapi Kai Havertz dari Arsenal sekurang-kurangnya gembira berlawan dengan Burnley, dengan mencetak tiga gol dalam dua perlawanan head-to-head terakhir mereka, dua daripadanya adalah gol melalui sepakan kepalanya.

 

Burnley menyambut kembalinya Josh Cullen dari hukuman larangan, tetapi kebiasaan lama baginya mungkin sukar dihapuskan kerana dia sudah menerima kad kuning dalam tiga daripada lima perlawanan luar padang terakhir Burnley.

 

Statistik Panas

Burnley adalah salah satu daripada dua pasukan Liga Perdana yang telah menyaksikan sekurang-kurangnya satu gol dijaringkan sebelum separuh masa dalam setiap perlawanan musim ini.

 

Share.
Leave A Reply