Preview: Chelsea vs Manchester City

 

Manchester City akan berhadapan dengan Chelsea dalam pertembungan yang dijangka sengit untuk memulakan saingan yang teratas dalam Liga Perdana (PL). Chelsea yang berjaya mengakhiri pencapaian tanpa kekalahan Tottenham dengan kemenangan 4-1 pada hari Isnin, sekarang akan berhadapan dengan pasukan Manchester City yang juga berada dalam kedudukan teratas.

 

Chelsea dikepung kontroversi semasa kemenangan mereka ke atas Spurs, dengan dua kad merah membantu mereka bangkit daripada ketertinggalan 1-0. Namun, mereka tidak mungkin mendapat peluang serupa dalam perlawanan ini. Keempat-empat perlawanan terakhir di PL antara kedua-dua pasukan berakhir dengan keunggulan 1-0 kepada Man City. Oleh itu, mencetak gol pertama di sini boleh menjadi kunci kejayaan. Namun, ini mungkin menjadi masalah buat Chelsea, kerana mereka tidak berjaya menjaringkan gol dalam enam perlawanan berbanding dengan Man City sejak kemenangan Liga Juara-Juara UEFA mereka pada Mei 2021. Tambahan lagi, Chelsea gagal menjaringkan gol dalam tiga perlawanan terakhir mereka di laman sendiri pada musim ini.

 

Man City yang mempertahankan gelaran Liga Juara-Juara UEFA mereka, semakin meningkatkan momentum selepas mereka mengalahkan Young Boys 3-0 untuk memastikan tempat mereka dalam peringkat pusingan kedua. Tumpuan kembali kepada perlawanan di dalam negara, Man City sebenarnya perlu berterima kasih kepada Chelsea kerana kejayaan mereka ke atas Tottenham memastikan mereka berada dalam kedudukan teratas PL selepas kejayaan 6-1 menjunamkan Bournemouth pada hujung minggu lalu.

 

Selepas sedikit gangguan pada akhir September/awal Oktober di mana mereka kalah dalam tiga dari empat perlawanan, Man City nampaknya kembali memulihkan diri dengan memenangi lima perlawanan berturut-turut. Sukan bola sepak sentiasa membawa kejutan, dan salah satu kekurangan Man City mungkin terletak dalam perlawanan mereka dengan pasukan yang dikendalikan oleh Pochettino. Jurulatih Man City, Pep Guardiola, hanya berjaya memenangi tiga daripada enam perlawanan terakhir yang diadakan di bawah pengurusan Pochettino.

 

Pemain yang patut diperhatikan dalam perlawanan ini adalah Cole Palmer dari Chelsea yang telah mencipta tiga gol sejak pertukaran daripada City pada musim panas ini. Sebaliknya, perhatian tertumpu kepada Mateo Kovačič, pemain yang berpindah dari Chelsea ke City, yang tidak memberikan impak besar dalam menjaringkan gol, tetapi disiplin dan tonggak perlawanan City, dengan mengumpul kad kuning dalam dua perlawanan terakhir mereka di jalan.

 

Satu fakta menarik adalah Chelsea telah kehilangan enam daripada tujuh gol mereka di rumah dalam PL pada separuh kedua perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply