Pratonton Brighton vs Sheffield United

 

Brighton & Hove Albion baru saja menyelesaikan kemengan ganda UEFA Europa League ke atas Ajax, dengan kemenangan 2-0 pada pertengahan minggu. Namun, performa mereka dalam Liga Premier (PL) tidak sejajar dengan kejayaan di peringkat Eropah kerana mereka belum memenangi sebarang perlawanan liga sejak awal Oktober (S3, K2). Jurulatih utama Roberto De Zerbi mengatakan beliau “sangat bimbang” kerana masalah kecederaan semakin meningkat, yang menyukarkan usaha untuk mengekalkan posisi sepuluh teratas dan tidak lagi menyamai kedudukan tempat keenam pada musim 2022/23.

 

Walaupun mereka berdepan dengan cabaran bertanding di semua hadapan dan kesan yang ditimbulkan kepada skuad mereka, The Seagulls masih merupakan ancaman yang memberangsangkan. Mereka telah menjaringkan gol dalam 24 daripada 25 perlawanan kompetitif terakhir mereka dan tidak pernah dikalahkan dalam empat perlawanan PL terakhir di kandang sendiri (M2, S2). Walau bagaimanapun, mereka tidak pernah mengalahkan Sheffield United dalam enam perlawanan terakhir (S2, K4) dan tidak pernah memenangi apa-apa H2H di kandang sejak tahun 1987!

 

Keadaan ini mungkin memberi semangat kepada pasukan tetamu selepas mereka mendapatkan kemenangan pertama musim ini melalui sepakan penalti Oliver Norwood di minit akhir ke atas Wolverhampton Wanderers (K 2-1). “Ini masanya untuk berfikiran tenang,” kata pengurus Paul Heckingbottom, yang masih mendapat sokongan daripada kelab dan peminat walaupun pasukan ini menduduki tangga terbawah dalam jadual (M1, S1, K9).

 

The Blades kini cuba menghentikan rentetan lima kekalahan berturut-turut di luar kandang musim ini, di mana mereka kebobolan sekurang-kurangnya dua gol dalam setiap perlawanan. Satu gol pada setiap perlawanan sudah cukup untuk meraih empat mata (M1, S1) dalam kedua-dua perlawanan H2H PL sebelum ini di Amex, jadi jika pasukan dari South Yorkshire dapat mengekang pertahanan mereka, mereka mungkin akan melihat peluang untuk mengekalkan rekod baik mereka di Brighton.

 

Pemain untuk diperhatikan

Evan Ferguson telah menjaringkan gol sebanyak empat kali dalam empat perlawanan liga terakhir Brighton di kandang, dua kali menjadikannya 1-0 antara minit ke-25 dan ke-30.

 

Norwood adalah pemain Brighton ketika Heckingbottom berkunjung dengan Barnsley pada tahun 2016 (Brighton 2-0 Barnsley) dan ketiga gol terakhirnya untuk Sheffield United telah berlaku selepas minit ke-60.

 

Streak panas

Brighton telah menjaringkan dan kebobolan gol dalam setiap daripada 11 perlawanan PL pertama mereka musim ini – tiada pasukan yang pernah berbuat demikian dalam 12 perlawanan pertama di Liga Inggeris sejak Liverpool pada musim 1966/67.

 

Share.
Leave A Reply