Pratonton Bournemouth vs Newcastle

Selepas meraih kemenangan Liga Perdana musim ini dengan kejayaan 2-1 ke atas Burnley dalam perlawanan di rumah terakhir mereka, Bournemouth kembali jatuh ke bumi apabila ditakluki hebat dengan kekalahan 6-1 daripada juara bertahan Manchester City pada hujung minggu lalu.

 

Keputusan terbaru itu menyebabkan mereka berada di zon degradasi (18), dan oleh itu jurulatih utama Andoni Iraola menjadi salah satu calon kegemaran penumpang untuk menjadi bos Liga Perdana berikutnya yang dibuang.

 

Orang Sepanyol itu pastinya tidak akan gembira apabila melihat lawan mereka yang tengah bergelora, Newcastle United, menanti di jadual perlawanan seterusnya, terutama kerana Bournemouth telah kalah dalam sembilan daripada 11 perlawanan terakhir mereka menentang pasukan yang selesai musim sebelumnya dalam empat teratas (W2). Kesemua 11 perlawanan itu menyaksikan mereka kehilangan purata 3.54 gol setiap perlawanan, manakala barisan pertahanan mereka tidak berjaya melawan semua lawan musim ini, hanya berjaya mengekalkan sehelai kepingan bersih dalam 11 perlawanan liga sehingga hari ini dan membiarkan gol kedua terbanyak dalam pertandingan (2.45 gol setiap perlawanan).

 

Pasukan Magpies yang berkunjung ke Bournemouth telah menanggung kekalahan 2-0 kepada Borussia Dortmund dalam aksi Liga Juara-Juara tengah minggu, dan keputusan ini menempatkan mereka di tangga terbawah Kumpulan F selepas empat perlawanan. Pengurus Eddie Howe menggambarkan pasukannya sebagai ‘lekam’ selepas kekalahan itu, disebabkan oleh masalah kecederaan yang panjang dan meliputi lebih sepuluh pemain utama.

 

Walaupun begitu, Newcastle masih mampu membuktikan kekuatan mereka sekali lagi kepada lawan mereka di sini kerana mereka belum tewas dalam tujuh perlawanan Liga Perdana (W5, D2), di mana lima daripadanya disertai dengan kepingan bersih. Pasukan tandang juga masih belum tewas apabila berlawan dengan Bournemouth di sini, dengan mengambil mata dari lima kali lawatan sejauh ini (W2, D3), jumlah yang kedua terbanyak mereka kunjungi mana-mana pasukan dalam pertandingan tanpa kekalahan!

 

Pemain untuk ditonton

Dominic Solanke kekal menjadi bintang terpancar Bournemouth musim ini dengan empat gol dalam Liga Perdana, tetapi dia belum pernah berhadapan dengan sebarang pasukan yang banyak kali seperti Newcastle (tujuh kali).

Sementara itu, bekas pemain Bournemouth dan penyerang semasa Newcastle, Callum Wilson, mempunyai tujuh gol dalam Liga Perdana musim ini, dua di antaranya membuka jaringan.

 

Rentetan baik

Tujuh perlawanan Liga Perdana H2H yang lepas menyaksikan kedua-dua pasukan mencatat gol.

 

Share.
Leave A Reply