Aston Villa lwn Fulham Preview

 

Selepas perubahan dramatik pada hari Khamis menentang AZ Alkmaar dalam Liga Persidangan Eropah UEFA untuk menang 2-1, Aston Villa sedang berusaha untuk mencontohi pencipta sejarah kelab itu pada 1983 dengan mencatat kemenangan liga ke-13 berturut-turut mereka. Sejak tewas 4-2 kepada Arsenal pada Februari, anak buah Unai Emery telah menjaringkan 34 gol dalam 12 kemenangan berturut-turut Liga Perdana (PL) di Villa Park, walaupun luar biasa, 20 daripada gol tersebut telah datang dalam lima perlawanan terakhir dalam urutan itu.

 

 

Walaupun musim hujan menjaringkan gol, Emery akan sedikit kecewa dengan ketidakupayaan pasukannya untuk mengekalkan rekod bersih dalam empat percubaan PL terakhir mereka di halaman sendiri – dengan semua usaha yang dilepaskan itu datang selepas separuh masa. Walaupun kekalahan 2-0 Villa di Nottingham Forest pada hari Ahad mungkin agak tidak dijangka, West Midlanders masih berpotensi untuk menembusi empat teratas dengan tiga mata menentang Fulham.

 

 

Warga London barat mengembara ke utara telah menjadi salah satu mangsa awal Villa semasa rentak hebat mereka semasa sebagai tuan rumah, dan Fulham tidak mungkin berasa terlalu berharap untuk menamatkan larian empat kekalahan H2H berturut-turut di tempat lawan. Skuad kendalian Marco Silva mempunyai isu asas dengan menjaringkan gol, sesuatu yang didedahkan dalam kekalahan 1-0 mereka kepada Manchester United hujung minggu lalu, dengan itu kali kelima The Cottagers membuat keputusan kosong PL musim ini – liga bersama -angka tinggi.

 

Silva pastinya akan mengambil hati walaupun dengan fakta bahawa Fulham melakar pertemuan terakhir mereka dalam perjalanan mereka menentang pesaing Eropah lain di Brighton (1-1). Mereka juga memperoleh mata berharga di kedua-dua Arsenal dan Crystal Palace musim ini, dan kemenangan mengejut di sini akan memastikan mereka sama rata dengan pungutan mata selepas 12 perlawanan pada 2022/23 (15). Secara kebetulan, mereka menentang Villa pada perlawanan hari ke-12 kempen lalu juga, mengalahkan mereka 3-0 untuk menamatkan pemerintahan Steven Gerrard!

 

Pemain untuk menonton

Ollie Watkins melengkapkan kemunculan semula menentang AZ untuk menjadikannya 11 sumbangan gol (G8, A3) dalam banyak perlawanan untuk kelab dan negara.

 

Berusaha untuk mendahuluinya ialah João Palhinha, yang merupakan penjaring terbanyak bersama Fulham dengan dua gol musim ini selepas menjaringkan gol dalam perlawanan terakhir liga di tempat lawan, tetapi juga hanya tinggal satu kad kuning daripada penggantungan satu perlawanan.

Statistik panas

Villa telah menjaringkan gol pembuka dalam masa 30 minit dalam lapan daripada sembilan perlawanan terakhir PL di tempat sendiri.

 

 

Share.
Leave A Reply