10 perpindahan paling mahal dalam sejarah Liga Inggeris

 

Liga Inggeris terkenal dengan perbelanjaan besar apabila ia melibatkan perpindahan pemain. Dengan perjanjian penajaan dan penyiaran besar, liga ini menarik bakat terbaik dan kelab-kelab mempunyai kekuatan kewangan untuk membuat tanda tangan yang mahal. Dalam artikel ini, kita akan melihat sepuluh perpindahan paling mahal dalam sejarah Liga Inggeris.

 

Jadon Sancho – €85 juta (dari Dortmund ke Man Utd, 2021)

Man Utd akhirnya menandatangani Jadon Sancho dari Borussia Dortmund pada musim panas 2021 selepas cerita perpindahan yang panjang. Pada awalnya dianggap bernilai €100 juta, Dortmund akhirnya bersetuju dengan harga €85 juta. Formulir dan kecergasan Sancho telah dipertikaikan, dan dia telah ditendang oleh pengurus Man Utd, Erik ten Hag, pada bulan September 2023.

 

Harry Maguire – €87 juta (dari Leicester City ke Man Utd, 2019)

Man Utd memecahkan rekod untuk pemain bertahan termahal dengan menandatangani Harry Maguire dari Leicester City. Dia dengan cepat menjadi kapten tetap dan pemain tetap dalam pasukan. Walau bagaimanapun, dia kehilangan kapten pada musim 2023-24 dan menghadapi persaingan untuk kedudukannya.

 

 

Josko Gvardiol – €90 juta (dari RB Leipzig ke Man City, 2023)

Josko Gvardiol menarik minat daripada kelab-kelab teratas di seluruh dunia, dan Manchester City menghabiskan €90 juta untuk mendapatkannya daripada RB Leipzig. Dia dikenali dengan keluasan permainannya, mampu bermain sebagai bek kiri dan bek tengah.

 

Antony – €95 juta (dari Ajax ke Man Utd, 2022)

Man Utd menandatangani Antony dari Ajax dalam perjanjian terbesar yang pernah diselesaikan pada hari terakhir tetingkap perpindahan musim panas. Harga €95 juta itu menimbulkan kontroversi, dan Antony gagal memenuhi harapan dalam musim pertamanya di Old Trafford.

 

Paul Pogba – €105 juta (dari Juventus ke Man Utd, 2016)

Paul Pogba membuat kembali yang sangat diperbincangkan ke Man Utd pada tahun 2016 dengan bayaran perpindahan yang menjadikan rekod dunia pada waktu itu. Walaupun ada beberapa persembahan yang mengagumkan, dia dikritik kerana ketidakkonsistenannya. Akhirnya, dia kembali ke Juventus dalam perpindahan percuma pada tahun 2022.

 

Romelu Lukaku – €113 juta (dari Inter ke Chelsea, 2021)

Selepas bermain untuk Everton, Man Utd, dan Inter, Romelu Lukaku kembali ke Chelsea pada tahun 2021. Walau bagaimanapun, waktunya di Chelsea telah penuh pergolakan, dengan pinjaman ke Inter dan Roma. Kelab tersebut masih belum melihat pulangan yang besar daripada pelaburan €113 juta mereka.

 

Moises Caicedo – €116 juta (dari Brighton ke Chelsea, 2023)

Moises Caicedo sangat dicari oleh kedua-dua Liverpool dan Chelsea semasa tetingkap perpindahan musim panas 2023. Chelsea berjaya mendapatkan tandatangannya, dan dia dianggap sebagai tambahan yang sempurna untuk gelandang mereka.

 

Declan Rice – €116.6 juta (dari West Ham ke Arsenal, 2023)

Arsenal memecahkan rekod perpindahan mereka dengan menandatangani Declan Rice pada tahun 2023. Pemain tengah muda itu memilih Arsenal daripada Man City, dan dia meninggalkan West Ham dengan kejayaan setelah memimpin mereka ke kejayaan Liga Konferensi Europa.

 

Jack Grealish – €177.5 juta (dari Aston Villa ke Man City, 2021)

Jack Grealish menarik perhatian Manchester City dan Manchester United dengan persembahannya untuk Aston Villa. Pada akhirnya, Man City menandatangani beliau dengan bayaran rekod British pada masa itu. Grealish memainkan peranan penting dalam trenya menjuarai tiga gelaran dalam musim keduanya di kelab itu.

 

Enzo Fernandez – €121 juta (dari Benfica ke Chelsea, 2023)

Enzo Fernandez menjadi pemain British paling mahal apabila menyertai Chelsea daripada Benfica. Bakat Argentina muda itu telah memberikan kesan dalam Piala Dunia 2022, dan Chelsea membelanjakan wang yang banyak untuk mendapatkan tanda tangannya.

 

Share.
Leave A Reply