Preview Pertandingan Arsenal vs Sevilla

Performa Arsenal dan Sevilla telah bergerak ke arah yang berbeza sejak mereka berjumpa pada matchday tiga UEFA Champions League (UCL) musim 2023-24 dua minggu yang lalu. Arsenal menang dalam pertemuan itu di Sepanyol 2-1, sebelum skuad yang dipusingkan mengikuti kejayaan dominan 5-0 dalam Liga Perdana menentang Sheffield United. Tetapi dua kekalahan sejak itu telah menempatkan pasukan Mikel Arteta dalam situasi yang sukar dalam kempen ini.

 

Dalam kekalahan terkini tersebut menentang Newcastle United, Arteta menyifatkan keputusan oleh pengadil VAR untuk memberikan gol kepada pasukan lawan sebagai “memalukan”. Akhirnya, ia terbukti menjadi keputusan yang penting kerana Gunners gagal menjaringkan gol dalam perlawanan yang kompetitif untuk kali pertama musim ini, menamatkan jangkaan 16 perlawanan berturut-turut.

 

Mereka akan ingin kembali ke landasan yang betul di sini dan menguatkan pegangan mereka di puncak Kumpulan B, tetapi hanya dua kemenangan dalam enam perlawanan Eropah terakhir mereka menentang pasukan Sepanyol (D3, L1), menunjukkan bahawa tugas ini tidak akan mudah walaupun kemenangan H2H terkini tersebut.

 

Sevilla tidak terkalahkan dalam tiga perlawanan mereka sejak H2H terbalik tersebut (M1, S2). Dalam dua perlawanan terkini dalam tempoh tersebut, mereka hanya kebobolan satu gol, sesuatu yang akan dibanggakan oleh jurulatih baharu mereka, Diego Alonso, yang dilantik bulan lalu. Pasukan mereka telah bergelut dalam segi pertahanan sepanjang musim, hanya mencatat tiga lembar kertas kosong yang tersisih dalam pertandingan kompetitif sementara terkena kekalahan 2-0 dalam tiga daripada empat perlawanan sebelum rentetan dua perlawanan tersebut.

 

Alonso berharap peningkatan prestasi Sevilla baru-baru ini dapat memainkan peranan dalam mendapatkan hasil positif yang penting di sini, terutamanya kerana mereka datang ke perlawanan ini dengan terbeban tiga mata di belakang penghuni tempat kedua, Lens. Tetapi rekod hanya satu kemenangan dalam UCL di tanah England dari tujuh percubaan (S2, K4), termasuk kekalahan 3-0 di jalan bertemu dengan Gunners pada tahun 2007, menunjukkan mereka menghadapi kesulitan secara sejarah di benua ini.

 

Pemain untuk diperhatikan

Gabriel Jesus mencetak gol dalam ketiga pertandingan UCL Arsenal sejauh ini, tetapi akan terlepas perlawanan ini kerana cedera. Eddie Nketiah telah diberi peluang beraksi di tempatnya dan telah membalas kepercayaan dengan menjadi pencetak gol terbanyak Liga mereka musim ini (G5).

 

Youssef En-Nesyri adalah pencetak gol terbanyak liga domestik Sevilla (G4), sementara dia juga menjaringkan gol dalam perlawanan UCL tandang terakhir mereka menentang PSV.

 

Streak Panas

Walaupun menjadi juara bertahan Liga Europa, Sevilla belum menang dalam 14 perlawanan tandang Eropah (S8, K6).

 

Share.
Leave A Reply