Pratonton Borussia Dortmund vs Newcastle

 

Hanya dua minggu selepas menewaskan Newcastle 1-0 untuk menggemparkan Kumpulan F Liga Juara-Juara UEFA (UCL), Borussia Dortmund kini bersedia menyambut mereka di Signal Iduna Park untuk pertemuan yang ditunggu-tunggu ini. Pasukan Edin Terzić telah mencatatkan hasil yang bercampur-campur dalam perlawanan domestik sejak malam bersejarah di Tyneside itu (M1, S1, K1), dengan kekalahan terberat di kandang sendiri dalam Der Klassiker (4-0) pada hujung minggu lalu melawan saingan utama Bayern Munich.

 

Penjaga Dortmund, Gregor Kobel, berkata tidak ada alasan untuk keputusan itu, tetapi setidaknya terdapat peluang untuk meletakkan diri mereka di kedudukan teratas dalam Kumpulan F dengan hasil yang cemerlang. Jejak tanpa kemenangan dalam empat perlawanan terakhir mereka di kandang melawan pasukan Inggeris sebelum ini mendatangkan gambaran yang suram (S1, K3), namun pasukan yang sering menantang di Bundesliga ini sepatutnya memasuki perlawanan ini dengan keyakinan kerana mereka hanya kalah dalam satu daripada 16 perlawanan kumpulan UCL terakhir di kandang sendiri (M9, S6, K1).

 

Newcastle telah melakukan retrospeksi sejak kekalahan mereka, seri dengan Wolves sebelum memenangi perlawanan dengan gaya untuk menewaskan Manchester United dan Arsenal tanpa sebarang jaringan, yang terakhir menandakan dua tahun sejak Eddie Howe bersetuju untuk menyertai kelab yang sedang berjuang untuk kekal dalam liga!

 

 

Tidak pernah kalah di luar kandang kepada pasukan Jerman sepanjang sejarah kelab mungkin memberikan lebih banyak keyakinan kepada Toon Army (M2, S1), walaupun lawatan terakhir mereka adalah pada musim 2006/07.

 

Walau bagaimanapun, Newcastle adalah pasukan yang kuat dalam peringkat kumpulan UEFA, hanya kalah dalam tiga dari 21 perlawanan sedemikian di mana-mana tempat (M11, S7). Bentuk yang kukuh itu sepadan dengan prestasi keluar Newcastle musim ini, di mana mereka mengikuti kekalahan dalam dua perlawanan luar negara mereka di awal musim dengan rentetan lapan perlawanan tanpa kalah (M2, S3), walaupun dua seri terakhir mereka melihat mereka kehilangan keunggulan pada tiga kesempatan.

 

Pemain utama yang perlu diperhatikan

Walaupun dia terlepas dari perlawanan terbalik kerana kecederaan, Julian Brandt Dortmund mungkin kembali dengan dendam setelah mencetak gol pertama atau terakhir dalam dua perlawanan terakhirnya. Untuk menyainginya, Miguel Almirón dengan empat golnya musim ini semuanya datang dalam kemenangan dengan kelebihan -1 handicap, dengan tiga juga sebagai gol pembuka perlawanan.

 

Stat panas

Hanya satu daripada enam perlawanan kompetitif terakhir Dortmund berakhir seri pada separuh masa pertama (HT: M2, S1, K3).

 

Share.
Leave A Reply