Pratinjau Pertandingan Manchester City vs Young Boys

Manchester City sudah hampir pasti layak ke peringkat gugur Liga Juara-Juara UEFA (UCL) setelah menang 3-1 dalam semua tiga perlawanan kumpulan mereka. Lebih mudah bagi pasukan Pep Guardiola pada hujung minggu ini apabila mereka mengalahkan Bournemouth 6-1, dan kemenangan kompetitif keempat berturut-turut mereka membuat mereka berada di puncak jadual Liga Perdana pada hari Sabtu.

 

 

Hanya sekali pasukan England sebelum ini berjaya menang dalam 22 perlawanan berturut-turut di rumah seperti yang dimiliki oleh Cityzens sekarang, dan mereka juga telah menang dalam sembilan perlawanan UCL berturut-turut di Stadium Etihad. Oleh itu, sukar untuk melihat bagaimana sesiapa pun boleh menghalang juara bertahan ini. Penyakit pergelangan kaki Erling Haaland mungkin tidak banyak menghalang mereka, terutamanya jika Jérémy Doku bermain cemerlang seperti yang dilakukannya dalam perlawanan menentang Bournemouth pada hari Sabtu (G1, A4)!

 

Walaupun Young Boys tidak pernah tewas selepas kalah kepada Man City dalam perlawanan ketiga (W2, D1) dan menduduki tempat pertama dalam Liga Super Switzerland, mereka hanya mempunyai satu mata UCL musim ini (D1, L2). Mereka sudah ketinggalan lima mata dari tempat kedua RB Leipzig, jadi pengurus Raphaël Wicky tahu betul apa yang pasukannya perlu lakukan jika ingin mendapatkan apa-apa hasil di sini, beliau menyatakan bahawa pasukannya perlu “bermain perlawanan sempurna”.

 

Wicky sebelum ini berjaya membuatnya apabila memimpin Basel untuk menang 2-1 di sini pada November 2018, tetapi kelab semasa beliau tidak pernah memenangi perlawanan kumpulan UCL di luar rumah (D2, L5), termasuk dua lawatan tanpa kemenangan ke Old Trafford menentang Manchester United dalam tempoh lima tahun (D1, L1). Sebenarnya, Young Boys tidak pernah menang dalam perlawanan Eropah di England (D2, L3), dengan keempat kelima perlawanan itu dimainkan sejak tahun 2010.

 

Pemain untuk diperhatikan

Rodri telah menjaringkan gol antara minit ke-65 dan ke-75 dalam dua perlawanan UCL terakhir Man City, termasuk gol kemenangan di final musim lalu.

 

Dengan kejayaan yang jauh lebih sedikit dalam penampilannya mencetak gol, tiga daripada empat gol Meschak Elia untuk Young Boys musim ini adalah gol tunggal mereka dalam perlawanan – ketiga-tiga gol itu berlaku dalam kekalahan!

 

Jalur panas

Young Boys tidak pernah menjaringkan gol sebelum minit ke-20 dalam 11 perlawanan UCL terakhir mereka (W2, D4, L5).

 

Share.
Leave A Reply