Preview Pertandingan Everton vs Brighton

Pengurus Everton, Sean Dyche mendakwa bahawa tidak banyak yang salah dengan persembahan pasukannya pada awal musim ini, walaupun mereka hanya mendapatkan satu mata dari lima perlawanan Liga Perdana (PL) pertama mereka. Namun, tiga kemenangan dari lima perlawanan terakhir liga (L2), ditambah dengan kemenangan dalam perlawanan Piala pada tempoh tersebut, nampaknya membenarkan komen awal musimnya.

 

Dyche pastinya ingin melihat pasukannya membangunkan momentum liga ini dan tidak ada cara yang lebih baik untuk melakukannya daripada mendapatkan dua kemenangan PL berturut-turut untuk kali pertama dalam lebih satu tahun. Secara kebetulan, pada kali terakhir mereka mencapai kejayaan tersebut, mereka mengalahkan West Ham dalam satu daripada dua perlawanan itu, pasukan yang juga mereka kalahkan dengan skor 1-0 pada hari Ahad lalu.

Walaupun itu pertanda baik, dua kemenangan Brighton dalam dua lawatan terakhir mereka ke Goodison Park mungkin memberikan kelebihan psikologi kepada para tetamu.

 

Terutamanya pada kunjungan terakhir mereka ke bahagian biru Merseyside pada bulan Januari, Brighton melepaskan gol sebanyak 4-1 ke atas Everton. Tetapi kemudian mereka mengalami kekalahan 5-1 daripada Everton di gelanggang sendiri pada bulan Mei, jadi sejarah H2H mungkin tidak begitu penting dalam pertandingan ini. Sebaliknya, bentuk pasukan mungkin menjadi faktor utama, dan bentuk Brighton agak tidak biasa.

 

The Seagulls tidak mempunyai kemenangan dalam empat perlawanan PL terakhir (D2, L2), rentetan tidak kemenangan terpanjang mereka di bawah pengurus Roberto De Zerbi sejak lima perlawanan liga pertamanya.

 

Dua kekalahan di jalan dalam tempoh tersebut menentukan terhadap Aston Villa dan Manchester City bermakna para tetamu akan menghadapi tiga kekalahan liga berturut-turut untuk kali pertama sejak Mei 2021.

 

Gol terus mengalir, kerana seri 1-1 dengan Fulham dalam perlawanan terakhir bermakna kedua-dua pasukan telah menjaringkan gol dalam semua sepuluh perlawanan PL pembukaan mereka, jadi jangan terkejut melihat satu lagi pertarungan sengit di sini.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

Dominic Calvert-Lewin Everton mencapai tonggak 50 gol PL dalam kemenangan Ahad lalu, dan berharap untuk menambah kepada itu dengan menjaringkan gol pada tiga kesempatan menentang Brighton sebelum ini.

 

 

Bintang muda Brighton, Evan Ferguson telah menjaringkan sepuluh gol PL pada tahun 2023, yang merupakan jumlah terbanyak oleh seorang remaja dalam satu tahun kalendar sejak Wayne Rooney pada tahun 2005 (11). Gol pertamanya dalam rentetan itu dicapai di Goodison Park.

 

Rentetan kejayaan panas

Kejayaan rumah terakhir Everton dalam tujuh perlawanan PL disertai dengan kati.

 

Share.
Leave A Reply