Pratinjau Nottingham Forest vs Aston Villa

 

Melepasi kejutan paling sedikit pada hujung minggu lepas adalah kekalahan Nottingham Forest 3-0 kepada Liverpool di Anfield, perlawanan yang sukar pada masa terbaik yang menjadi lebih sukar kerana kekurangan penyerang utama dengan Chris Wood dan Taiwo Awoniyi dianggap tidak sepenuhnya fit. Keputusan tersebut memanjangkan jangkamasa Forest yang tidak menang dalam enam perlawanan Liga Utama (PL), yang menjadikan mereka hanya dua tempat di atas zon degradasi menjelang hujung minggu (D4, L2).

 

Kembali ke rumah hanya boleh dilihat sebagai perkara yang positif bagi pasukan Steve Cooper kerana mereka belum pernah kalah dalam aksi PL di City Ground (W1, D3). Memang, Forest membiarkan keunggulan dua gol meleset dalam perlawanan kandang terbaru mereka melawan Luton (2-2), hasil yang serupa dengan perlawanan yang sepadan dengan Aston Villa musim lalu ketika mereka membiarkan keunggulan 1-0 meleset untuk meraih seri 1-1.

 

Melawat ke Nottingham selepas berita sedih pemain jumlah penampilan kelab tertinggi Charlie Aitken meninggal dunia pada minggu ini, Villa tiba di sini dengan keunggulan enam perlawanan tanpa kalah dalam semua pertandingan (W5, D1) yang telah melihat mereka menjaringkan lebih daripada tiga gol setiap perlawanan secara purata dan memimpin pada separuh masa empat kali. Jika ini tidak cukup untuk meningkatkan ego the Villans, tambahkan ke campuran itu ialah penjaga gol pemenang Piala Dunia Emiliano Martinez yang menerima Anugerah Yashin yang bergengsi di majlis anugerah Ballon d’Or pada minggu ini.

 

Walaupun memiliki penjaga gol terbaik di dunia, Villa hanya berjaya mengekalkan kawalan keselamatan sebanyak satu kali dalam tujuh pertandingan terakhir mereka, tetapi mereka hanya tertinggal dua kali dalam proses tersebut. Kerja pertahanan yang kurang berdisiplin berpadu dengan formasi yang positif telah menghasilkan perlawanan yang sangat menghiburkan, di mana hanya perlawanan Liga Utama yang melibatkan Brighton (4.2) yang mempunyai purata jumlah gol perlawanan yang lebih tinggi daripada empat Villa menjelang perlawanan ini!

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Forest berharap dapat memiliki Awoniyi dari permulaan perlawanan ini, tetapi hanya satu daripada empat penampilan golnya bagi kelab berakhir dengan kemenangan (W1, D1, L2).

 

 

Sebahagian daripada barisan belakang Villa yang mencuba menghentikannya, Lucas Digne hanya memerlukan satu kad kuning lagi sebelum dihukum (YC4).

Stat panas

Sembilan daripada 11 gol keseluruhan yang dicetak dalam perlawanan kandang Forest berlaku selepas separuh masa.

 

Share.
Leave A Reply