Pra-melihat perlawanan antara Manchester City dan Bournemouth

Manchester City mudah menewaskan Manchester United dengan skor 3-0 pada hari Ahad lalu untuk mengekalkan tekanan kepada Tottenham Hotspur dan Arsenal dalam Liga Perdana Inggeris (PL). Walaupun dua kekalahan dari empat perlawanan terkini mereka dalam liga (W2), pasukan juara bertahan ini hanya terpaut dua mata dari puncak klasemen, dan kemenangan dalam derbi itu memberikan pesanan yang jelas kepada pesaing-pesaing gelaran.

 

Dengan kemenangan dalam 14 perlawanan terakhir mereka di Etihad Stadium, pasukan Pep Guardiola merupakan pasukan yang sukar diredah. Di lima perlawanan terakhir di gelanggang sendiri, mereka hanya kebobolan dua gol. Pasukan ini juga telah memenangi 91% dari perlawanan liga di sini sejak musim lepas, dan tiada pasukan dari luar London yang berjaya menewaskan Cityzens dalam Liga Perdana Inggeris sejak Leeds pada April 2021!

 

Namun begitu, Bournemouth akan berada dalam keadaan positif selepas akhirnya meraih kemenangan pertama mereka dalam liga musim ini dengan mengalahkan Burnley 2-1, yang juga membantu mereka keluar dari kawasan degradasi. Gol hebat dari jarak 40 meter oleh Philip Billing telah memastikan kemenangan yang diumpamakan oleh pengurus mereka, Andoni Iraola, sebagai “kemenangan yang besar”. The Cherries menunjukkan ketabahan yang hebat untuk bangkit selepas tertinggal gol dalam perlawanan liga kali ini, yang merupakan kali pertama selepas mengalahkan Tottenham 3-2 pada bulan April.

 

Pada perlawanan tersebut, Bournemouth bermain di luar rumah, dan mereka memerlukan semangat itu dan sejumlah kekuatan lebih sekiranya ingin berjaya melawan Manchester City di Etihad Stadium. Dalam enam perlawanan terdahulu Liga Perdana Inggeris antara kedua pasukan ini, City telah memenangi kesemua perlawanan dengan purata tiga gol setiap perlawanan.

 

Pasukan dari pantai selatan ini juga sedang mencari kemenangan pertama mereka di luar rumah sejak akhir April (D1, K5), dan tiga kekalahan terkini mereka di perlawanan tandang melihat mereka kebobolan tiga gol setiap perlawanan.

 

Pemain untuk diperhatikan

Phil Foden menjaringkan gol penutup dalam perlawanan melawan Manchester United, dan gol-gol terdahulu beliau untuk kelab dan negara juga banyak yang menjadi gol pembuka.

Begitu juga dengan Billing, gol-gol terakhirnya bagi Bournemouth kebanyakannya berlaku dalam setengah masa pertama perlawanan.

 

Catatan panas

Setiap daripada lima perlawanan terdahulu antara kedua-dua pasukan ini menyaksikan jaringan gol sebelum minit ke-20.

 

Share.
Leave A Reply