Juara-juraan Liga Premier: Siapa yang Memiliki Trofi Paling Banyak

 

 

Seiring berlangsungnya musim 2022/23 yang menarik, kita lihat pengurus-pengurus yang telah memenangi banyak gelaran Liga Premier dan di mana Klopp dan Guardiola berada dalam perbandingan tersebut.

 

 

Sir Alex Ferguson – 13 Gelaran Liga Premier

Tidak disangka, pengurus legenda Manchester United, Sir Alex Ferguson, menduduki tangga teratas dengan kejayaan luar biasa memenangi 13 gelaran Liga Premier.

 

 

Di bawah bimbingan Ferguson, The Red Devils mendominasi dekade 1990-an dan awal 2000-an, secara konsisten membina dan mengubah pasukan untuk kekal bersaing. Sejak kepergiannya, Manchester United mengalami kesukaran untuk mencapai tahap kejayaan yang sama.

 

 

Pep Guardiola – Lima Gelaran Liga Premier

Selepas mengambil alih pada tahun 2016, Pep Guardiola mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan kecompetitiveness Liga Premier sambil membuat perubahan kepada skuad bermain di City. Walau bagaimanapun, dia cepat mendapat kembali keseimbangan dan memenangi lima gelaran Liga Premier dalam enam musim terakhir, dengan yang terbaharu datang pada kempen 2022/23 apabila mereka mengatasi Arsenal.

 

 

Pada musim 2017/18, dia mencapai gelaran dwi-kemenangan, apabila pasukannya memenangi Liga Premier dan Piala Liga, satu pencapaian yang diulangi pada musim 2020/21. Mereka juga menambah satu lagi Piala Liga pada musim 2019/20.

 

 

Jose Mourinho – Tiga Gelaran Liga Premier

Walaupun pengalaman terbaharunya di Manchester United dan Tottenham tidak berjalan seperti yang dirancang, adalah penting untuk tidak mengabaikan kejayaan Jose Mourinho di Liga Premier. Mourinho memenangi ketiga-tiga gelarannya semasa berkhidmat di Chelsea, termasuk kemenangan berturut-turut. Pengurus Portugal yang diberi gelaran “The Special One” ini telah menunjukkan kepakaran taktikal dan kemahiran kepimpinannya semasa mengendalikan Stamford Bridge.

 

 

Arsene Wenger – Tiga Gelaran Liga Premier

Arsene Wenger sentiasa dianggap sebagai legenda Arsenal, walaupun mendapat beberapa kritikan pada peringkat akhir perkhidmatannya.

 

 

Wenger memainkan peranan penting dalam mentransformasikan Arsenal menjadi satu pasukan terkemuka pada akhir 1990an dan awal 2000an. Beliau memenangi gelar pertamanya pada musim 1997/98 dan menambah dua lagi, dengan kejayaan yang paling berkesan adalah kempen tanpa kalah oleh “Invincibles” pada 2003/04.

 

 

Pengurus-Pengurus Lain dengan Satu Gelaran Liga Premier

Beberapa pengurus legenda, seperti Jurgen Klopp, Antonio Conte, Claudio Ranieri, Manuel Pellegrini, Roberto Mancini, Carlo Ancelotti, dan Sir Kenny Dalglish, masing-masing telah memenangi satu gelaran Liga Premier. Di antara mereka, Klopp mempunyai peluang untuk menambah kemenangannya musim ini jika Liverpool dapat mengalahkan Wolves dan City gagal menewaskan Aston Villa.

 

 

Rekod Sir Alex Ferguson dengan 13 gelaran Liga Premier masih belum tergoyahkan, mengukuhkan statusnya sebagai salah satu pengurus terhebat dalam sejarah bola sepak. Walau bagaimanapun, Pep Guardiola, Jose Mourinho, dan Arsene Wenger juga telah meninggalkan kesan yang mendalam di Liga Premier. Ketika saingan gelaran kini berlangsung, Jurgen Klopp dan Pep Guardiola mempunyai peluang untuk menetapkan kedudukan mereka di kalangan pengurus hebat liga ini.

 

Share.
Leave A Reply