Sevilla vs Arsenal – Tinjauan

 

Sevilla menghadapi kesukaran musim ini, sementara Arsenal terus menerus dari musim lalu di Premier League. The Gunners berada dalam perlumbaan perebutan gelaran Premier League sebelum terhuyung dan akhirnya kalah kepada Manchester City.

 

Sevilla kalah kepada Manchester City dalam UEFA Super Cup melalui aksi penalti sebelum memulakan musim secara tidak bermaya. Pasukan Rojiblancos mengalami kekalahan pada hari pembukaan melawan Alaves sebelum kalah kepada pasukan Girona di kandang pada perlawanan kedua musim ini. Mereka tamat bulan Ogos tanpa mata di pentas domestik dan harus menunggu untuk kemenangan pertama musim ini pada bulan September ketika mereka berjuang melepasi Las Palmas di Ramón Sánchez Pizjuán. Perlawanan pembukaan mereka dalam UEFA Champions League tidak berjalan seperti yang diharapkan, mereka terpaksa bermain seri 1-1 dengan pasukan dari Perancis, Lens.

 

Sevilla meneruskan kemunculan mereka dengan dua kemenangan lagi dalam Liga La. Mereka menewaskan Almeria 5-1 selepas bermain seri tiada gol dengan Osasuna di luar. Sevilla mempunyai lima pencetak gol yang berbeza dalam kemenangan tersebut dengan pemain seperti En Nesyri, Suso, Lukebaiko, Lamela dan Salas menjayakannya. Ini adalah penampilan terbaik mereka.

 

Walaupun Sevilla hanya memenangi dua daripada sembilan perlawanan Liga La musim ini, keputusan terkini mereka iaitu seri 1-1 dengan Real Madrid akan memberi mereka keyakinan menjelang perlawanan dengan Arsenal.

 

Di pihak lain, Arsenal pimpinan Mikel Arteta bermain bola sepak mengujakan dan mengasyikkan musim lalu, walaupun mereka berjaya meraih beberapa keputusan, permainan mereka belum fantastik lagi. Beberapa kecederaan telah mengguncang pasukan mereka dalam beberapa minggu terakhir dan masih belum pasti bagaimana mereka akan menyelesaikan situasi ini pada awal kelahiran musim baru ini.

 

Perlawanan pembuka musim Gunners adalah menentang Nottingham Forest, yang dimenangi 2-1. Pemain tengah, Declan Rice melakar persembahan yang baik. Mereka kemudiannya bertandang ke Crystal Palace – perlawanan yang mereka menangi 1-0, adalah persembahan gigih kerana mereka bermain hampir setengah jam dengan 10 orang. Arsenal bertemu dengan Fulham di Stadion Emirates dalam perlawanan derby London lain, dan ia adalah ujian yang sukar kerana pasukan lawan menghalang Arsenal menang, memaksa permainan berakhir seri. Dalam ujian yang mungkin terbesar musim ini, Arsenal menang 3-1 melawan Manchester United sebelum rehat antarabangsa.

 

Perlawanan Champions League pertama Arsenal sejak tahun 2017 berakhir dengan kemenangan mudah 4-0 ke atas PSV. Ini adalah persembahan menyeluruh di Emirates ketika pasukan Mikel Arteta meraih kemenangan mudah ke atas pasukan Belanda dalam perlawanan yang satu hala. Gabriel Jesus, Bukayo Saka, Martin Odegaard dan Leandro Trossard mencipta gol-gol yang menyeronokkan para penyokong di rumah.

 

Pada hujung minggu lalu, Arsenal mungkin bermain paling teruk musim ini ketika bertemu dengan Chelsea tetapi berjaya datang dari ketinggalan dua gol untuk meraih satu mata, satu panggilan untuk Mikel Arteta untuk bangun.

 

Sevilla dianggap sebagai raja Liga Europa dengan tujuh gelaran – satu kejuaraan yang mereka menangi musim lalu apabila mengalahkan AS Roma di final dan memberi mereka keistimewaan bermain dalam UEFA Champions League musim ini. Di sisi lain, Arsenal telah tersingkir pada peringkat akhir 16 dalam tujuh musim berturut-turut. Jadi, Mikel Arteta tahu pasukannya harus menduduki tangga teratas dalam kumpulan untuk mengelakkan bertemu dengan pasukan teratas dalam pertandingan.

 

 

Sevilla dan Arsenal terakhir bertemu dalam pertandingan ini pada tahun 2007. Perlawanan pertama di Emirates berakhir dengan kemenangan 3-0 untuk Arsenal, manakala perlawanan pulang berakhir dengan kemenangan 3-1 bagi pasukan Andalusia. Pertemuan terkini mereka adalah dalam Emirates Cup yang dimenangi Arsenal dengan jaringan 6-0.

 

Bukayo Saka telah bergelar penyerang yang hebat untuk Arsenal sejak kemunculannya dan dia layak mencatatkan gol pertamanya dalam Liga Champions menentang PSV di Emirates. Di pihak Sevilla, mereka bukan pasukan yang hebat dalam pertandingan ini tetapi mereka pasti akan menjadi ujian sukar bagi pasukan London.

 

Susunan Pemain yang Dijangka:

 

Sevilla: Nyland; Navas, Bade, Gudelj, Pedrosa; Fernando, Sow; Suso, Lamela, Lukebakio; En Nesyri.

 

Aaron Ramsdale dan Raya telah bertukar peranan di dalam gol di bawah pengurusan Mikel Arteta musim ini. Jadi pengurus Arsenal mungkin akan mengubah skuad mereka lagi. Jika Declan Rice pulih sepenuhnya, beliau akan terus bermain sebagai pemain tengah pertahanan, manakala Thomas Partey, jika pemulihannya berjalan lancar, seharusnya dapat kembali beraksi. Jurrien Timber masih tidak bermain.

 

Arsenal: Raya; White, Saliba, Gabriel, Zinchenko; Rice, Odegaard, Havertz, Saka, Martinelli; Gabriel Jesus.

 

Ramalan:

 

Kedua-dua pasukan ini telah memenangi perlawanan di kandang masing-masing dalam UEFA Champions League pada perlawanan terakhir mereka. Arsenal sentiasa cuba untuk mencetak gol dalam perlawanan mereka sementara kepingan bersih telah terelakkan bagi mereka sejak beberapa ketika.

 

Walaupun Sevilla kadang-kala cekal, ini adalah perlawanan yang sepatutnya menghasilkan gol berdasarkan bakat menyerang pasukan mereka dan juga Arsenal.

 

Sevilla 1-2 Arsenal

 

Share.
Leave A Reply