Preview Pertemuan Antara Young Boys dan Manchester City

 

Kedua-dua kelab ini merupakan juara bertahan di liga mereka masing-masing, tetapi mereka bertemu di pentas Liga Juara-Juara untuk pertama kalinya dalam sejarah.

 

Young Boys tidak membuat sebarang impak besar di Eropah, tetapi mereka sentiasa berada dalam pelbagai kejohanan (Liga Juara-Juara, Liga Europa, Liga Konferens). Juara Switzerland ini memulakan pertahanan gelaran dengan dua kemenangan dan dua seri dari empat perlawanan pertama mereka. Mereka meraih kemenangan 2-1 ke atas Lausanne dalam perlawanan pembukaan musim mereka – gol kemenangan di masa tambahan oleh Cedric Itten – sebelum bermain seri 2-2 dengan Yverdon dalam perlawanan liga kedua musim ini.

 

Pasukan juara Switzerland kemudiannya kembali ke alam kemenangan dengan kemenangan 5-2 yang hebat ke atas WInterthur. Joel Monteiro, Itten, Silevre Ganvoula, Fabian Rieder dan Jean-Pierre Nsame menjaringkan gol. Untuk perlawanan kedua secara berterusan di luar rumah, Young Boys bermain seri dengan Luzern. Loris Benito menjaringkan gol penyamaan di masa tambahan selepas kerja bagus oleh Itten. Kemenangan pertama di luar rumah datang dalam Piala Switzerland dan itu adalah kemenangan mudah 5-0 ke atas Breitenrain. Young Boys berjaya ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara UEFA melalui pusingan kelayakan di mana mereka menewaskan Maccabi Haifa dengan agregat 3-0.

 

Selepas kejayaan di peringkat Eropah, Young Boys kembali kepada perlawanan biasa dengan meraih kemenangan ke atas Servette dan Xamax dalam Piala dan Liga Switzerland masing-masing. Perlawanan pertama mereka dalam Liga Juara-Juara musim ini berakhir dengan kekalahan kepada RB Leipzig di kandang sendiri. Di liga tempatan, mereka menang 4-1 ke atas Lugano sebelum menelan kekalahan liga pertama mereka sejak Mei di tangan St. Gallen.

 

Manchester City memulakan musim dengan pantas dalam Liga Perdana dan kejayaan UEFA Cup ke atas Sevilla. Pasukan Pep Guardiola memulakan musim dengan kemenangan mudah 3-0 ke atas Burnley di Turf Moor dengan gol-gol oleh Erling Haaland (buah brace) dan Rodri. Walaupun Newcastle cuba untuk membuktikan kesengsaraan di Stadium Etihad, Manchester City masih berjaya menewaskan mereka 1-0 sebelum kemenangan 2-1 yang sukar ke atas Sheffield United yang baru dipromosikan. Haaland dan Rodri sekali lagi menjadi penjaring gol. Kemenangan besar 5-1 ke atas Fulham di mana Haaland mencetak hat trick pertamanya musim ini.

 

Selepas rehat antarabangsa, The Citizens bangkit dari ketinggalan satu gol untuk menewaskan West Ham United 3-1 di London Stadium. Pemain baru musim panas, Jeremy Doku, mencetak gol pertamanya untuk kelab dan bermain penting dalam gol-gol lain ketika Guardiola kembali ke bangku teknikal selepas menjalani pembedahan. Perlawanan yang serupa berlaku dalam perlawanan pembuka Liga Juara-Juara menentang Red Star Belgrade di mana Man City memerlukan kebangkitan di separuh masa kedua untuk menang di depan The Citizens. Alvarez (buah brace) dan Rodri membalikkan permainan. Kemenangan rutin ke atas Nottingham Forest menyusul dalam liga, tetapi ia datang dengan kos, di mana Rodri diusir keluar. Walaupun itu adalah kekalahan pertama mereka musim ini dalam semua perlawanan setelah kemenangan liga di rumah, Newcastle menang dalam perlawanan yang ketat di St. James’ Park dengan skor 1-0.

 

City telah menelan dua kekalahan dalam kempen semasa kepada Wolves dan Arsenal tetapi kembali ke landasan kemenangan selepas rehat antarabangsa dengan kemenangan 2-1 ke atas Brighton.

 

 

Namun, kejutan tidak dijangka di sini dan City sepatutnya dapat membawa pulang tiga mata. Ini merupakan pertemuan pertama mereka dan ini adalah perlawanan yang Young Boys perlu mendapatkan sesuatu jika mereka ingin bermain dalam pusingan kedua dalam pertandingan ini. Manchester City lebih dari mampu untuk menang tanpa tekanan dan akan dilihat sama ada persembahan vintaj akan disampaikan oleh pemain Guardiola di Bern.

 

Ramalan Susunan Pemain

Young Boys: Racioppi; Janko, Amenda, Camara, Benito; Niasse, Lauper, Garcia; Ugrinic; Elia, Itten.

 

Manchester City: Ederson; Walker, Dias, Akanji, Ake; Rodri, Nunez; Doku, Alvarez, Foden; Haaland.

 

Ramalan

Tekanan yang besar ke atas Guardiola untuk mencapai kejayaan di Liga Juara-Juara UEFA telah berkurang sejak kejayaan musim lalu. Walaupun begitu, mereka bermain dengan cemerlang dalam semua perlawanan musim ini. Satu perkara tentang City adalah mereka mampu menjaringkan banyak gol dan Young Boys perlu menghentikan mereka daripada melakukannya.

 

Daripada lima perlawanan yang dimainkan oleh Young Boys menentang pasukan England di kandang, mereka memenangi dua daripadanya – Manchester United dan Tottenham. Dan itulah motivasi mereka untuk perlawanan ini.

 

Young Boys 0-3 Manchester City

 

Share.
Leave A Reply