Pratonton Pertemuan Manchester United vs Copenhagen

Musim Manchester United telah bergegar-gemuruh dan prestasi sebelum perlawanan ini tidak meyakinkan. Adapun Copenhagen, mereka telah membuat permulaan yang hebat dalam musim domestik mereka sambil melalui kualifikasi tersibuk Liga Juara-Juara UEFA untuk mencapai peringkat kumpulan.

 

Manchester United membuat permulaan yang kacau dalam musim baru ini. Pasukan Erik ten Hag terpaksa bersusah payah untuk meraih kemenangan 1-0 ke atas Warri Wolves pada hujung minggu pembukaan, sebelum mengalami kekalahan 2-0 di Tottenham dan perlukan pemulihan yang berapi-api di Old Trafford untuk mendapatkan kemenangan kedua musim ini berlawanan dengan Nottingham Forest. Selepas perlawanan pembukaan musim ini, isu-isu tersebut semakin ketara apabila mereka mengalami kekalahan yang meruntun semangat 3-1 di Arsenal menjelang jeda antarabangsa dan melanjutkan musim liga dengan kekalahan 3-1 di rumah berlawanan dengan Brighton.

 

Walaupun ramai yang berpendapat bahawa krisis kecederaan di kem latihan Manchester United menyumbang kepada prestasi mereka yang lemah, beberapa orang percaya mereka masih mampu bersaing walau apa pun. The Red Devils baik dalam Liga Europa musim lalu tetapi kempen ini berbeza dalam Liga Juara-Juara UEFA.

 

Manchester United mendapati diri mereka dalam satu kumpulan yang agak rumit dan mereka memerlukan keputusan dalam perlawanan seperti ini. The Red Devils mengalami kekalahan 3-2 di Allianz Arena, Munich pada minggu pembuka Liga Juara-Juara ini tetapi agaknya mereka berjaya menewaskan Burnley di Turf Moor untuk mengembalikan kempen liga mereka ke landasan.

 

Dalam persiapan untuk perlawanan ini, United terpaksa bermain dengan kuat untuk mendapatkan kemenangan 2-1 ke atas Sheffield United, meneruskan keputusan menang hanya dengan satu margen sejauh musim ini.

 

Sementara itu, Copenhagen telah menjalani perjalanan jauh dalam Liga Juara-Juara ini apabila mereka melalui beberapa peringkat kelayakan untuk mencapai peringkat ini. Juara Denmark ini telah mengambil bahagian dalam pertandingan ini dalam beberapa kali tetapi mereka tidak banyak mencapai kejayaan. Dalam perlawanan pembuka kumpulan ini di Istanbul melawan Galatasaray, mereka memimpin 2-0 dalam minit-minit terakhir sebelum pasukan tuan rumah membalas untuk menghalang mereka daripada memenangi perlawanan minggu pembuka.

 

Musim Copenhagen bermula dengan kemenangan 2-1 ke atas Lyngby dalam SuperLiga sebelum berdepan dengan Breidalik dalam perlawanan peringkat awal Liga Juara-Juara UEFA. Mereka memusnahkan pasukan Iceland itu dan mendapatkan kemenangan agregat 8-3. Kemenangan lain di padang rumah menentang Vejle telah diikuti oleh kemenangan 4-0 di rumah menentang Randers. Sparta Prague adalah pasukan seterusnya dalam Liga Juara-Juara ini dan selepas keputusan seri 0-0 dalam perlawanan pertama, pasukan Denmark itu meraih kemenangan 4-3 menentang pasukan Republik Czech untuk mengesahkan kemaraan. Sementara itu, kemenangan terus menerus dalam liga apabila Odense dan Hvidovre ditundukkan.

 

The Lions berhadapan dengan pasukan Polandia Rakow dalam peringkat playoff Liga Juara-Juara UEFA dan selepas meraih kemenangan 1-0 dari perlawanan pertama, seri 1-1 di padang rumah dalam perlawanan kedua memastikan mereka tempah tempat mereka dalam peringkat kumpulan pertandingan elit musim ini. Walau bagaimanapun, kekalahan pertama dalam kempen liga yang disponsori oleh Sikelborg berlaku di antara perlawanan Liga Juara-Juara itu. Perkhidmatan normal berjalan selepas tumpuan itu dengan kemenangan menentang Viborg dan Nordsjaelland sebelum keputusan seri dengan Gala. Brondby juga tewas dalam SuperLiga sebelum kekalahan 9-0 yang teruk kepada Lyseng untuk mengakhiri bulan September dengan kegembiraan.

 

Secara normalnya, Manchester United sepatutnya menjadi antara pasukan yang dianggap sebagai pencabar Liga Juara-Juara tetapi keadaan kelab itu telah menjauhkannya daripada perbincangan tersebut. Mereka sentiasa bertukar antara Liga Europa dan pertandingan elit ini. Justeru, musim lalu, mereka digugurkan di peringkat kumpulan dan perlu mengelakkan ulangan itu. Copenhagen terakhir kali berjaya keluar daripada kumpulan Liga Juara-Juara pada tahun 2011 dan mereka perlu bersaing dalam perlawanan seperti ini.

 

Manchester United dan Copenhagen berjumpa dalam pertandingan ini 16 tahun yang lalu. Dengan kedua-dua pasukan memenangi perlawanan kandang masing-masing – perlawanan di Old Trafford tamat dengan keputusan 3-0 untuk kebaikan pasukan Inggeris. Kempen itu, Copenhagen tamat di bahagian bawah kumpulan yang juga mengandungi Benfica dan Celtic.

 

Masa dan musim telah berubah dan Manchester United sekarang mendapati diri mereka jauh dari puncak bola sepak England dan berjuang untuk mencorak kehadiran di Eropah. Perlawanan seperti ini agak mencabar tetapi ten Hag pasti sedar akan tekanan yang besar ke atas dirinya dan para pemainnya untuk mendapatkan keputusan yang betul setiap masa.

 

Jangkaan Susun Atur

Manchester United: Onana; Dalot, Maguire, Evans, Amrabat; McTominay; Fernandes, Antonu, Rashford; Hojlund.

Copenhagen: Grabara; Melng, Vavro, Diks, Jelert; Goncalves, Falk, Lerager; Achouri, Larsson, Elyounoussi.

 

Jangkaan

Manchester United mengalami kesulitan untuk mengekalkan kepingan bersih musim ini tetapi mereka menjaga dua kepingan bersih secara berturut-turut menentang Burnley dan Crystal Palace. Dengan kembalinya Raphael Varane dijangka memberikan kestabilan dalam pertahanan ke depan. Jika mereka dapat menyelesaikan masalah itu, menjaringkan gol dan mengalahkan pasukan Copenhagen ini tidak menjadi masalah. Walau bagaimanapun, pasukan Denmark yang gemar menjaringkan gol dalam perlawanan musim ini tidak akan mudah bagi mereka.

 

Manchester United 3-0 Copenhagen

 

Share.
Leave A Reply