Pratonton Newcastle vs Borussia Dortmund

 

Permulaan musim Newcastle agak lambat tetapi mereka kelihatan telah pulih daripada masa-masa yang sukar dan kini bermain seperti yang membawa mereka ke tiket Liga Juara-Juara UEFA musim lalu. Sebaliknya, Dortmund bermula musim mereka dengan baik.

 

Newcastle memulakan musim dengan cemerlang apabila Magpies menghancurkan Aston Villa dengan jaringan 5-1. Sejak kemenangan hebat itu, mereka menghadapi kesulitan untuk beraksi dan tewas dalam tiga perlawanan liga berturut-turut. Gol Julian Alvarez dalam separuh masa pertama menentukan keputusan bertemu Manchester City di Etihad sebelum Liverpool menewaskan mereka dengan dua jaringan dalam sepuluh minit terakhir. Mereka mengalami kejatuhan yang lengkap apabila bertandang untuk berhadapan dengan Brighton di Stadion AMEX dan ditewaskan dengan jaringan 3-1.

 

Pasukan Eddie Howe akhirnya menemui formula kemenangan mereka semula dan mereka menewaskan Brentford 1-0 di rumah melalui sepakan penalti Calum Wilson. Dan perlawanan UEFA Champions League pertama mereka dalam lebih sepuluh tahun tamat dengan skor seri tanpa jaringan melawan AC Milan. Penjaga gol Nick Pope beraksi hebat di antara tiang untuk mengelakkan kekalahan pada hari pembukaan. Setelah kembali ke Liga Perdana, Newcastle menjulang Sheffield United 8-0 untuk mencatatkan kemenangan terbesar mereka dalam tempoh baru-baru ini. Kemenangan 1-0 ke atas Manchester City dalam Piala Carabao menghantarkan mereka ke pusingan seterusnya pertandingan. Semua keadaan buruk pada bulan Ogos hilang apabila mereka mengakhiri bulan September dengan nota yang kuat.

 

Dalam perlawanan Liga Perdana terkini mereka, Newcastle membakar semangat mereka untuk perlawanan ini dengan menewaskan Crystal Palace 4-0 untuk menunjukkan kecekapan penjaringan mereka sekali lagi.

 

Di pihak lain, Dortmund, seperti musim lalu, bermula dengan baik dalam Bundesliga. Walaupun begitu, mereka menghadapi kesulitan dalam perlawanan pembukaan di mana mereka memerlukan gol lewat dari Doyen Malen untuk menewaskan Cologne sebelum bermain seri berturut-turut dengan Bochum dan Heidenheim sebelum jeda antarabangsa.

 

Persembahan terbaik Borussia Dortmund dalam musim ini adalah dalam perlawanan dengan Freiburg di mana mereka datang dari belakang untuk menang dengan skor 4-2. Ia adalah persiapan yang sempurna untuk perlawanan bertemu PSG dalam perlawanan pembukaan UEFA Champions League mereka. Walaubagaimanapun, mereka benar-benar dikuasai oleh pasukan Perancis itu dan tewas dengan skor 2-0. Kembali dalam Bundesliga, mereka berjuang dalam perlawanan bertemu Wolfsburg tetapi masih berjaya menang 1-0 memanjangkan permulaan musim mereka tanpa kalah.

 

Newcastle kelihatan seperti pasukan tanpa had pada masa ini dan jika mereka ingin melangkah ke pusingan seterusnya dalam pertandingan ini, mereka benar-benar perlu menang kerana ini akan menjadi perlawanan kedua mereka di rumah Liga Juara-Juara. Pasukan Eddie Howe bermain bola sepak kompak musim lalu dan ia membawa mereka ke peringkat ini. Jika mereka berjaya untuk tidak mengelirukan strategi tersebut, mereka mungkin memikirkan tempat di peringkat kedua. Newcastle hanya pernah bertemu dua pasukan Jerman dalam Liga Juara-Juara dan mereka menang dalam kedua-dua perlawanan itu melawan Bayer Leverkusen.

 

Dortmund mungkin masih belum tewas dalam Bundesliga pada saat penulisan ini tetapi mereka hampir sahaja mengalami kesulitan. Perlawanan terakhir mereka berakhir dengan kemenangan 1-0 ke atas Werder Bremen di mana mereka hampir tergelincir.

 

 

Mereka kelihatan kekurangan elemen kreatif di tengah padang dan di serangan apabila Marco Reus tidak ada. Pasukan pemenang Liga Juara-Juara 1997 dan naib juara pada 2013 di Wembley kepada Bayern Munich telah berdepan dengan pasukan Inggeris dalam pertandingan ini sebanyak 24 kali, hanya memenangi tujuh daripada perlawanan itu.

 

Ini akan menjadi pertemuan pertama antara kedua pasukan ini dalam pertandingan ini dan ia menjanjikan malam bola sepak yang mengujakan di Newcastle.

 

Susunan Pemain Pada Ramalan

 

Newcastle United: Pope; Trippier, Schar, Burn, Targett; Longstaff, Guimaraes, Joelinton; Wilson, Murphy, Gordon.

 

Borussia Dortmund: Kobel; Ryerson, Hummels, Schlotterbeck, Bensebaini; Can, Brandt, Sabitzer; Adeyemi, Haller, Malen.

 

Ramalan

Newcastle kembali ke St. James Park untuk bertarung dalam aksi Liga Juara-Juara UEFA. Mereka perlu mengambil peluang mereka menentang pasukan Jerman. Newcastle tahu bagaimana untuk mempertahankan pertahanan mereka dan juga mampu mencetak gol. Mereka pasti akan bergantung kepada bentuk tersebut untuk membawa mereka melepasi pasukan Black and Yellow.

Newcastle United 1-0 Dortmund

 

Share.
Leave A Reply