Pratonton Liverpool vs Everton

 

Liga Perdana Inggeris (PL) kembali selepas rehat antarabangsa dengan salah satu derbi ikonik bola sepak yang benar-benar mengagumkan menukar tandang saat separuh merah dan separuh biru di Merseyside bersiap untuk berkongsi sekali lagi apabila Liverpool menjadi tuan rumah bagi Everton. Sementara perang terus berlanjutan, pertempuran individu ini telah mencipta sejarah selama bertahun-tahun, dengan tidak ada pertembungan lain yang lebih sering seri dalam sejarah Liga Bola Sepak England daripada 69 kali yang terlihat dalam derbi Merseyside.

 

Persaingan ini juga dipenuhi dengan sejarah PL, dengan pertembungan ini menghasilkan jumlah kad merah terbanyak (22) dan seri 0-0 terbanyak (12). Seri tanpa gol tersebut melibatkan sebahagian besar daripada 26 lembaran bersih PL yang telah dikekalkan Liverpool terhadap Everton, yang merupakan jumlah tertinggi mereka terhadap mana-mana pasukan lawan, manakala terhadap The Reds, The Toffees gagal menjaringkan gol paling sering.

 

Jürgen Klopp tentu berharap untuk kekal tanpa gol di sini kerana skuadnya hanya mencapai satu lembaran bersih dalam sepuluh perlawanan PL terakhir. Walau bagaimanapun, Liverpool telah menyebabkan impak itu berkurangan dengan menjaringkan gol dalam setiap satu daripada 18 perlawanan teratas mereka, walaupun mereka telah mengecapi keputusan imbang dalam dua perlawanan terakhir liga mereka (S1, K1) yang menyebabkan mereka tergelincir ke tempat keempat dalam jadual.

 

Bagi Everton, dua kemenangan daripada tiga perlawanan PL terakhir mereka (K1) telah membantu memberi ruang bernafas sedikit antara mereka dan zon degradasi. Keputusan yang paling terkini dalam jajaran itu adalah kemenangan 3-0 ke atas Bournemouth, manakala pada perlawanan terakhir di luar rumah dalam liga mereka meraih kemenangan 3-1 di Brentford, memberikan rasa keyakinan kepada The Toffees bahawa mereka boleh mencapai kemenangan liga di luar rumah secara berturut-turut untuk kali pertama sejak Mei 2021.

 

Share.
Leave A Reply