Pratonton Chelsea vs Arsenal, berita pasukan, tiket & ramalan

 

Chelsea akan mencuba untuk melonjakkan prestasi selepas rehat antarabangsa dengan mengelakkan lagi kekalahan dalam Liga Perdana kepada saingan sengit mereka dari London.

 

 

Arsenal berharap untuk terus memulakan musim 2023/24 mereka dengan kemenangan yang memberi semangat melawan Chelsea dalam Derbi London yang penuh ganas. The Gunners telah menunjukkan prestasi yang luar biasa dan kemenangan di kampung halaman lawan mereka akan menjaga mereka dalam tempat pertama dua minggu selepas mereka berdepan dengan Manchester City dalam pertembungan puncak klasemen.

 

 

Chelsea menunjukkan paparan serangan yang lemah ketika mereka kalah 0-1 di pertandingan yang sama di Stadium Stamford Bridge musim lalu berikutan gol dari Gabriel Magalhães. Sekarang, mereka akan mencari persembahan yang baik dan hasil yang positif.

 

 

Pasukan Blues telah menunjukkan prestasi yang kukuh sepanjang musim tetapi keputusan tidak sejajar dengan persembahan yang ditunjukkan. Mereka seri, kalah dan menang dalam tiga perlawanan pertama mereka melawan Liverpool, West Ham United dan Luton Town ketika tugas tersebut menjadi lebih jelas bagi jurulatih baharu, Mauricio Pochettino.

 

 

Keadaan menjadi lebih rumit apabila skuad muda yang terdiri hampir semua pemain baru kemudian kalah dalam perlawanan liga mereka yang seterusnya 0-1 di rumah kepada Nottingham Forest. Memang, keadaan negatif yang melingkungi kelab itu gagal untuk berkurang apabila dua perlawanan pertama mereka selepas rehat antarabangsa September tamat 0-0 dan 0-1 kepada Bournemouth dan Aston Villa.

 

 

Chelsea mendapat keselesaan apabila mereka dikesan di dalam situasi yang kritikal dalam perlawanan pusingan ketiga Carabao Cup menentang Brighton dan mereka membina prestasi itu dengan kemenangan luar pertama musim ini menentang Fulham berkat kepada Mykhailo Mudryk dan Armando Broja.

 

 

 

Sasaran mereka adalah untuk menewaskan Burnley sebagai pasukan tandang untuk memberikan momen momentum sebelum menjadi tuan rumah kepada pasukan Mikel Arteta sejurus selepas jendela antarabangsa. Secara penting, Chelsea hanya berjaya menewaskan pasukan Arsenal yang kejurulatihannya dilatih oleh penjaga gol itu hanya dua kali dalam Liga Perdana.

 

 

Persembahan baik dan hasil yang mengikut selepas menentang calon perebutan gelaran boleh bertindak sebagai pemacu kepada pasukan Pochettino yang muda yang sedang mengumpul keyakinan dan pemain kunci yang cedera semakin pulih.

 

 

Bagi pihak tetamu, ini adalah peluang untuk menekankan dominasi terkini mereka dalam perlawanan ini sambil mencuba untuk meningkatkan kejayaan mereka musim lalu apabila mereka menjadi naib juara dalam liga.

 

 

Skuad Arsenal telah diperbaiki di dalam bidang penting semasa musim panas dengan keyakinan tinggi berkembang di Stadium Emirates. Pada masa penulisan ini, mereka belum tewas dalam tujuh perlawanan Liga Perdana.

 

 

Anak buah Arteta memulakan kempen mereka dengan kemenangan sukar 2-1 menentang Nottingham Forest manakala empat mata lagi didaftarkan dalam perlawanan menentang Crystal Palace dan Fulham. Walau bagaimanapun, kemenangan 3-1 di kandang atas Manchester United adalah momen penting bagi kempen mereka sejauh ini.

 

 

Kemenangan di Goodison Park dan seri dalam North London Derby lebih menguatkan keyakinan mereka sementara menewaskan Bournemouth 4-0 adalah persediaan yang sempurna sebelum menghadapi Man City sebelum rehat antarabangsa. Oleh itu, mereka akan mencari untuk bertindak balas terhadap mata yang hilang atau membesarkan kemenangan penting apabila mereka bergerak ke Barat London.

 

 

Perlawanan di Stamford Bridge tidaklah seramah dalam tahun-tahun sebelumnya dengan Arsenal menang dalam lima dari enam perlawanan terakhir dalam perlawanan ini selepas menewaskan Chelsea untuk ketiga kalinya berturut-turut dalam Liga Perdana.

 

 

Perlawanan ini kemungkinan besar akan panas kerana keadaan dan gaya permainan kedua-dua pasukan. Arsenal akan menekan barisan pertahanan lawan dan cuba menekan mereka, manakala pasukan Pochettino juga akan memberikan segalanya, dengan harapan akan memuaskan para penyokong di rumah.

 

 

Spektakel taktikal yang penuh serangan sensasi menantikan perlawanan ini.

 

Susunan Skuad

Gusto sepatutnya memulakan perlawanan di posisi bek kanan ketika Chelsea dengan berhati-hati mengembalikan James selepas kecederaan otot yang berulang kali. Sementara itu, Levi Colwill dijangka untuk terus bermain di bahagian kiri bek.

 

 

Lebih ke hadapan, Raheem Sterling akan berharap untuk memulakan perlawanan selepas terlepas dari panggilan England sekali lagi dan Pochettino akan berharap untuk mengekalkan Cole Palmer atau Mykhailo Mudryk untuk keberterusan di bahagian tengah serangan.

 

 

Chelsea: Sanchez; Gusto, Disasi, Silva, Colwill; Caicedo, Fernandes; Sterling, Gallagher, Mudryk; Jackson

 

 

 

Gabriel Jesus akan berharap untuk memulakan perlawanan berbanding Eddie Nketiah manakala Leandro Trossard juga boleh bermain dari mula dengan prestasi yang baik sepanjang musim ini yang layak mendapat lebih banyak masa bermain.

 

 

Kai Havertz kembali ke kelab lama dan juga ingin memberikan persembahan yang hebat untuk The Gunners di mana dia belum sepenuhnya memenangi hati semua peminat.

 

 

Arsenal: Raya; White, Saliba, Magalhaes, Zinchenko; Rice, Odegaard, Havertz; Saka, Gabrie Jesus, Martinelli

 

 

Ramalan

Chelsea telah mencipta 2.43 peluang setiap perlawanan berbanding 1.43 oleh Arsenal tetapi mereka telah menjaringkan lapan gol kurang daripada The Gunners. Ketidakmatangan dan kekurangan nafsu pembunuh Chelsea mungkin akan menghantui mereka tetapi mereka akan berusaha dengan gigih dan berharap untuk memaksa kesilapan daripada Arsenal.

 

 

Arsenal mempunyai kelebihan psikologi mengingatkan jujukan kemenangan mereka menentang Chelsea dan mereka akan bergantung kepada keyakinan tersebut di SW6. Perlawanan Liga Perdana yang menarik sedang menanti.

 

Chelsea 1-2 Arsenal

 

Share.
Leave A Reply