Pratonton Pertembungan Wolves vs Aston Villa

 

Selepas permulaan musim yang sukar yang menyaksikan mereka hanya memenangi satu daripada enam perlawanan Liga Perdana (PL) pembuka mereka (D1, K4), Wolves menghasilkan kejutan terbesar kempen ini apabila mereka menewaskan juara bertahan Manchester City 2-1 pada hujung minggu lalu. Jurulatih Gary O’Neil bercakap tentang kebanggaannya kerana mengalahkan “mungkin pasukan terbaik sepanjang masa” tetapi dia pasti ingin keputusan itu tidak membuat pemainnya terlalu berbangga diri ketika mereka mengejar kemenangan berturut-turut di PL buat pertama kalinya sejak April.

 

Satu perlawanan di kandang akan dialu-alukan oleh penyokong Molineux, kerana mereka telah menyaksikan pasukan mereka memenangi lima daripada lapan perlawanan PL terakhir di padang sendiri mereka (D1, K2). Rival-rival dari Midland, Aston Villa adalah tetamu seterusnya, dan ini adalah perlawanan yang lebih baik buat Wolves sejak kembalinya Villa ke liga utama, memenangi lima daripada lapan pertemuan mereka (D2, K1) walaupun kekalahan tunggal itu berlaku di Molineux pada Disember 2020.

 

Aston Villa pimpinan Unai Emery tidak akan takut dengan rekod H2H mereka yang lemah dalam era PL (M5, S5, K6), kerana mereka berada satu mata sahaja di belakang kesatuan empat teratas menjelang perlawanan ini selepas kemenangan besar 6-1 ke atas Brighton. Villa mengesahkannya dalam pertengahan minggu dengan drama, memerlukan gol pada minit ke-94 oleh John McGinn untuk menewaskan pasukan Bosnia Zrinjski dalam UEFA Europa Conference League.

 

Kemenangan di sini akan menjadi kemenangan keempat berturut-turut dalam PL bagi pasukan Emery, tetapi untuk mencapainya, mereka kemungkinan besar perlu bermain kemas di bahagian belakang, kerana enam perlawanan mereka di luar rumah dalam semua pertandingan musim ini menghasilkan jumlah gol sebanyak 24 gol. Perlawanan menentang Wolves mungkin akan melambatkan jumlah gol itu, kerana hanya satu daripada sembilan H2H terakhir menyaksikan lebih daripada tiga jumlah gol di perlawanan.

 

Perlawanan Kuncian untuk Dijangka

Penjaga gol Wolves, José Sá tidak pernah menelan kekalahan dalam empat H2H sebelum ini (M3, S1), menyimpan kawalan bersih dalam pertemuan terakhir pada Mei.

 

Dia mempunyai tugas yang sukar untuk menghentikan Ollie Watkins yang hangat dengan mencatat sumbangan langsung sebanyak 28 gol dalam 38 penampilan sejak penyerang itu dilantik oleh Emery di Villa (G21, B7).

 

 

Stat Panas

Wolves tidak pernah menjaringkan 2+ gol dalam perlawanan PL berturut-turut sejak Februari.

 

Share.
Leave A Reply