Preview: Liverpool vs Royale Union SG

 

Liverpool sedang beraksi dengan hebat musim ini setelah kempen yang tak terlupakan di Premier League musim lalu, yang menyaksikan mereka terlepas ke Liga Juara-Juara dan berakhir di persaingan tingkat kedua Eropah – Liga Europa. Selepas berlari lebih dari lima tahun dalam pertandingan elit, mereka kini membuat penampilan dalam pertandingan ini untuk kali pertama sejak musim 2015/16.

 

The Reds mendapatkan Dominik Szoboszlai, yang telah membuat kesan segera di Anfield, juara Piala Dunia Alexis Mac Allister, Ryan Gravenberch, dan Wataru Endo sebagai pengganti untuk gelandang kepercayaan Jurgen Klopp di tengah padang. Mohammed Salah terus memberikan kesan serangan bersama Darwin Nunez dalam fasa awal musim ini.

 

Melompat Jumpa lawan + facts about recent performances

 

Sejauh ini, kecuali seri 1-1 dengan Chelsea di pembukaan Premier League, The Reds tidak ada kesalahan dan bermain cemerlang di kandang dan tandang. Mereka datang dari satu gol belakang untuk mengalahkan Bournemouth, tim promosi, 3-1 di Anfield. Gol dari Luis Diaz, Mohamed Salah, dan Diogo Jota mendapatkan tiga mata pertama juara Premier League 2019-20.

 

Nunez, yang kerap dikritik, kemudian masuk sebagai pemain pengganti dan menginspirasi Liverpool untuk kemenangan comeback lainnya melawan Newcastle di pekan ketiga liga. Bintang Everton terdahulu, Anthony Gordon, membawa Magpies unggul sebelum kapten Van Dijk diusir dalam masa beberapa minit kemudian. Masa Nunez tiba apabila dia mencetak dua gol dalam sepuluh minit terakhir perlawanan untuk mengubah kedudukan yang kalah menjadi kemenangan untuk The Reds di St. James’ Park.

 

Pasukan Klopp memberikan penampilan meyakinkan lain dengan mengalahkan Aston Villa 3-0 di Anfield dan mereka mendapat kepingan bersih pertama musim ini. Szoboszlai mencetak gol pertamanya bersama Liverpool, satu gol bunuh diri, dan gol ketiga dari Salah sebelum minit ke-60, memastikan kemenangan ke atas pasukan Villa di bawah Unai Emery.

 

Liverpool sekali lagi mengalami gol belakang di jalan mereka ke Wolves tetapi memberikan penampilan hebat di separuh kedua perlawanan untuk menang 3-1 di Molineux. Salah, yang sangat berpengaruh dalam permainan itu, terus menunjukkan permulaan musim yang hebat apabila Gakpo, Andrew Robertson, dan sebuah gol bunuh diri lagi membantu The Reds mendapatkan kemenangan keempat berturut-turut musim ini. Keunggulan gol belakang dalam perlawanan kini menjadi rutin bagi Liverpool, seperti yang terjadi ketika mereka tertinggal 1-0 dalam pertandingan Europa League mereka dengan LASK. Selepas jeda, Nunez mengubah daripada penalti, kemudian Diaz menjadikannya 2-1 sebelum Salah menjaringkan golnya dua minit sebelum berakhir perlawanan.

 

Fakta-fakta pasukan lain

Royale Union SG bermula dengan baik pada musim Liga Belgium yang baru dengan meraih tiga kemenangan berterusan dalam perlawanan menentang St. Liege, Anderlecht, dan Leuven. Mereka kembali dengan kaki di bumi di KV Mechelen apabila mengalami kekalahan 4-0. Pusingan playoff Europa League menentang pasukan Switzerland, Lugano merupakan perlawanan seterusnya dan mereka memenangi aggregat 3-0 tanpa kehilangan gol dalam masa 180 minit. Di peringkat tempatan, mereka seri 2-2 dengan Antwerp sebelum kehilangan perlawanan kandang pertama musim ini kepada Genk. Royale SG seri dalam perlawanan pembukaan Europa League mereka di kandang menentang Toulouse tetapi kemudiannya kembali ke jalan kemenangan dalam Liga dengan kejayaan menentang Cercle Brugge dan RWDM. Pemain hadapan Eckert Ayensa merupakan salah satu penyerang terbaik dalam pasukan ini dan mereka akan bergantung padanya selepas berjaya mencapai suku akhir musim lalu dalam pertandingan ini.

 

Prediksi

Liverpool kini biasa kehilangan gol dalam perlawanan musim ini dan kelihatannya mereka bukan lagi pasukan yang boleh diandalkan di belakang. Selain itu, The Reds juga kehilangan gol pertama dalam dua dari empat perlawanan kandang mereka musim ini, sementara pada hari Khamis mereka menghadapi kesebelasan Royale Union yang telah menjaringkan gol dalam semua perlawanan kecuali satu perlawanan mereka musim ini.

 

Liverpool mempunyai rekod tidak terkalahkan yang mengagumkan menentang pasukan Belgium, dengan memenangi 12 dari 15 pertemuan dengan pasukan dari negara tersebut. Tambahan pula, The Reds memenangi setiap permainan di Anfield (8/8) menentang pasukan Belgium. Sememangnya, Royale Union hanya berjumpa pasukan England (Birmingham City) dua kali dalam sejarah mereka dan mereka tewas dalam kedua-dua pertemuan tersebut.

 

Liverpool 4-1 Royale Union SG

 

Share.
Leave A Reply