Pratonton Pertemuan Bournemouth vs Arsenal

 

Bournemouth sedang berada di kawasan peringkat jatuh dalam musim Liga Perdana 2023-24 manakala Arsenal terus menonjol sejak cabaran kejuaraan musim lepas.

 

Bournemouth telah mengalami kesulitan hidup di bawah pengurus baru mereka, Andoni Iraola sejauh ini. Mereka memerlukan satu keajaiban untuk mengelak daripada kejatuhan musim lalu dan ia kelihatan mereka perlu bangun atau berada dalam pertembungan degradasi yang lain. The Cherries masih mencari kemenangan pertama mereka pada waktu penulisan artikel ini.

 

Mereka membuka akaun musim dengan seri 1-1 dengan West Ham United di Stadium Vitality sebelum kalah di Anfield pada perlawanan kedua. Mereka berjaya menjaringkan gol pertama melalui Antoine Semenyo sebelum akhirnya kalah 3-1 selepas bangkitan mengagumkan dari Liverpool. Pada perlawanan ketiga, mereka tewas 2-0 di rumah oleh Tottenham. James Maddison dan Dejan Kulusevski menjaringkan gol untuk memastikan kemenangan pasukan dari utara London.

 

Kejayaan 3-2 melawan Swansea City dalam Piala Liga menyusul, iaitu kemenangan pertama yang bersaing di bawah bimbingan Iraola. Persembahan tersebut mempersiapkan mereka untuk perlawanan Liga Perdana seterusnya bertemu Brentford dan hampir memperoleh kemenangan pertama mereka tetapi ditolak oleh gol lewat dari Bryan Mbeumo sehingga perlawanan berakhir dengan seri 2-2. Chelsea, pasukan yang juga sedang berjuang, melawat ke Stadium Vitality selepas jeda antarabangsa, tetapi perlawanan itu berakhir dengan kekurangan gol.

 

Sementara itu, Arsenal telah menjadi pasukan yang menggembirakan untuk ditonton dan gaya permainan mereka sangat mengesankan. Selepas kemenangan di Community Shield di Wembley pada bulan Ogos, orang ramai percaya mereka akan menjadi antara pelopor untuk merebut gelaran Liga Perdana musim ini dan ia kelihatan begitu.

 

Pasukan Mikel Arteta memulakan musim Liga Perdana 2023/24 mereka dengan perlawanan menentang Nottingham Forest di Emirates, di mana mereka memenangi perlawanan itu 2-1. Kedatangan Declan Rice dari West Ham pada musim panas telah membantu Arsenal terus bermain tanpa Thomas Partey. Perlawanan kedua musim ini adalah pertembungan di London Selatan bertemu Crystal Palace – satu perlawanan yang mereka menang dengan susah payah 1-0, walaupun bermain hampir setengah jam dengan 10 pemain.

 

Bersambung dengan pertembungan berturut-turut di London, mereka menghadapi Fulham di Emirates dan mereka beruntung untuk mendapatkan sekurang-kurangnya satu mata daripada perlawanan itu. Pasukan tetamu itu mendahului dulu dan Arsenal mengimbangi tetapi mereka ditolak pada minit terakhir oleh pasukan terjus yang mengagumkan. Perlawanan itu berakhir dengan seri 2-2. Pasukan Mikel Arteta kemudiannya menghadapi lecet Manchester United melalui kemenangan 3-1 pada sebelum perlawanan jeda antarabangsa.

 

Selepas perlawanan jeda antarabangsa, Arsenal mengunjungi Goodison Park untuk bertemu Everton dan mereka berjaya meraih kemenangan pertama mereka atas Toffees dalam lebih enam tahun. Ia adalah persembahan yang terkawal dengan baik dan diperlukan gol pasukan yang fantastik untuk mengalahkan pasukan tuan rumah yang tegar. Semasa kembali ke UEFA Champions League untuk kali pertama sejak musim 2016/17, Arsenal menggempur PSV dengan hasil 4-0 yang menunjukkan lagi dominasi pasukan itu, Bukayo Saka, Martin Odegaard, Gabriel Jesus, dan Leandro Trossard turut terlibat dalam gol.

 

Bournemouth mengalami kesulitan dalam Liga Perdana musim ini dan mereka berhadapan dengan salah satu pasukan yang telah memenangi perlawanan dengan selesa di luar padang untuk dua musim terakhir.

 

Pertemuan antara Bournemouth dan Arsenal adalah pertembungan yang dimenangi dengan dominan oleh pasukan Arsenal pada musim yang lalu. Arsenal telah memenangi empat daripada lima pertemuan terkini dan juga memenangi kedua pertandingan terakhir di Stadium Vitality.

 

Berita Pasukan

Susunan Pasukan

 

Bournemouth mempunyai beberapa keperluan kecemasan ketika ini. Gelandang Amerika Syarikat, Tyler Adams, yang telah cedera untuk tempoh yang lama, mungkin akan berada lebih dekat dengan membuat penampilan untuk The Cherries. Iraola enggan menetapkan tarikh kembalian pemain Amerika itu, dan dia telah absen sejak bulan Mac, jadi ia pasti bukan sebagai permulaan. Alex Scott, tambahan musim panas yang juga belum membuat penampilan sulungnya, masih cedera, dan dia turut bergabung dengan Ryan Fredericks dan Dango Ouattara di tepi padang. Emiliano Marcondes adalah nama yang lagi dalam bilik fisioterapi.

 

Bournemouth: Neto; Aarons, Zabarnyi, Kelly, Kerkez; Christie, Cook; Tavernier, Billing, Outtara; Solanke.

 

Arsenal telah menikmati keadaan sihat yang baik dalam beberapa minggu terakhir. Kecuali Gabriel Martinelli yang baru-baru ini cedera ketika Arsenal menang atas Everton dan tidak bermain dalam kemenangan melawan PSV, gelandang Thomas Partey masih cedera pada pinggul dan tidak dijangka kembali sehingga Oktober, manakala Jurrien Timber masih absen dalam jangka panjang.

 

Arsenal: Raya; White, Saliba, Gabriel, Zinchenko; Rice, Odegaard, Havertz, Saka, Trossard; Gabriel Jesus.

 

Prediksi

 

Bournemouth dan Arsenal telah berjumpa 12 kali dalam Liga Perdana dan The Gunners telah memenangi sembilan kali, Bournemouth hanya memenangi satu kali dan dua perlawanan lain berakhir seri. Tambahan pula, masanya saja Bournemouth menewaskan Arsenal adalah pada tahun 2018 dan prestasi semasa mereka tidak menunjukkan bahawa mereka mampu mengganggu Arsenal pada hari Sabtu.

 

Dalam semua pertandingan, mereka telah berjumpa sebanyak 13 kali dan The Gunners telah memenangi 10 kali. Selirik lagi, mereka telah menjaringkan 31 gol berbanding 12 gol oleh The Cherries. Satu statistik yang menonjol adalah Arsenal telah menjaringkan gol dalam setiap perlawanan menentang Bournemouth dan perkara yang sama dijangka berlaku pada hari Sabtu, dengan kemenangan.

 

Bournemouth 0-2 Arsenal

 

Share.
Leave A Reply