Pratonton perlawanan Fulham vs Chelsea

 

Fulham dan Chelsea berentap dalam satu derbi di Barat London yang membawa makna yang berbeza untuk kedua-dua pasukan.

 

Fulham cuba meningkat prestasi untuk musim 2023/24 selepas mereka akhirnya menyingkirkan gelaran ‘Yo-yo Club’ dan mengekalkan status Liga Utama mereka dengan penyelesaian separuh atas yang mengejutkan pada musim lepas. Setelah kejadian yang berbeza, mereka kini mendapati diri mereka dalam kedudukan yang tidak biasa sebagai pasukan kegemaran sebelum perlawanan dalam derbi tempatan ini menentang Chelsea.

 

Bagaimanapun, Marco Silva sedang mencari kejuaraan Liga Utama yang ketiga secara berturut-turut dan mereka kemungkinan akan mengambil pendekatan bertahan.

 

Fulham mempunyai permulaan yang campur aduk musim ini dengan kemenangan 1-0 menentang Everton diikuti dengan kekalahan memalukan 3-0 daripada Brentford di hadapan peminat mereka. Seterusnya mereka menghasilkan keputusan seri 2-2 menentang Arsenal berkat gol penentu Joao Palhinha pada minit terakhir tetapi perlawanan liga seterusnya membawa mereka ke Manchester City yang meletakkan lima gol ke dalam jaring Bernd Leno.

 

Fulham, buat kredit kepada mereka, berjaya mengekalkan kebersihan kawasan gol mereka dalam dua perlawanan terakhir selepas jeda antarabangsa tersebut dengan menewaskan Luton 1-0 dan kemudian meraih seri tanpa gol di Crystal Palace. Mereka secara beransur-ansur membaiki prestasi mereka dan menyesuaikan diri dengan bentuk yang menjadikan mereka salah satu pasukan yang sukar ditandingi musim lalu.

 

The Cottagers berjaya menewaskan Chelsea dalam perlawanan di rumah musim lepas dan akan ingin mengulangi kejayaan tersebut. Sementara itu, Chelsea menang 2-0 dalam perlawanan terkini mereka semasa Premier League Summer Series pada bulan Julai.

 

Pasukan Mauricio Pochettino akan melakukan perjalanan pendek ini dengan mencari inspirasi atau keberuntungan dalam perlawanan ini mengingat cerita musim mereka sejauh ini.

 

Chelsea sedang menghadapi permulaan yang menyakitkan dalam kehidupan di bawah rejim Argentina selepas mereka bermain seri 1-1 dengan Liverpool pada hari pembukaan. Kekecewaan dalam perlawanan bukan di rumah menentang West Ham menunjukkan tanda bahaya ketidaksempurnaan mereka musim lalu sebelum mereka mendapat kemenangan 3-0 menentang Luton Town yang baru dipromosikan. Kekecewaan lain di rumah menentang Nottingham Forest, seri 0-0 menentang Bournemouth dan kekalahan jaringan tunggal menentang Aston Villa mengancam untuk mengundang krisis terhadap pasukan tersebut, dengan mereka berada di tempat ke-14 dalam jadual Liga Utama dengan hanya lima mata selepas menang hanya satu daripada enam perlawanan pertama mereka.

 

Sejak Nicolas Jackson menjaringkan gol ketiga mereka menentang Luton pada bulan Ogos, Chelsea telah melepaskan lebih daripada 40 tembakan tanpa menjaringkan gol dalam tiga perlawanan terakhir dan mereka telah menghadapi masalah pertahanan dengan hanya mendapat dua kebersihan kawasan gol daripada 13 perlawanan mereka di luar rumah pada tahun 2023 itu.

 

 

Pengejaran Chelsea untuk memenangi perlawanan pertama mereka musim ini sebagai pasukan tandang tidak akan dibantu oleh rekod tidak menang Pochettino dalam 14 perlawanan tandang terakhir sebagai pengurus Liga Utama. Kekalahan ketiga mereka secara beransur-ansur di Fulham akan meningkatkan persoalan dan tekanan dalam kerjanya.

 

Walau bagaimanapun, bentuk tidak penting dalam perlawanan derbi yang bermakna sangat penting bagi peminat dan perlawanan itu boleh ditentukan oleh halusinasi kecil. Chelsea akan mencari keputusan yang berubah, berharap ia tiba lebih awal daripada kemudian.

 

Berita pasukan

 

Marco Silva mempunyai beberapa masalah kecergasan untuk dibimbangkan sebelum Senin Malam ini kerana Steven Benda mengalami kecederaan jangka panjang sementara Kenny Tete mengalami regangan otot paha. Tosin Adarabioyo masih dalam pemulihan daripada pembedahan otot paha dan Adama Traore juga sepenuhnya tidak dapat menyertai perlawanan ini setelah mengalami kecederaan hamstring dalam satu perlawanan mesra tertutup semasa jeda antarabangsa.

 

Pertengahan padang Fulham, Sasa Lukic, sangat tidak mungkin untuk beraksi dalam perlawanan ini.

 

Chelsea mungkin mempunyai senarai kecederaan terburuk dalam liga ini dengan Wesley Fofana, Christopher Nkunku, Carney Chukwuemeka, Romeo Lavia, Reece James dan Trevoh Chalobah tidak cukup sihat untuk perlawanan ini. Walaupun Benoit Badiashile mungkin diharapkan mendapat tempat di atas bangku simpanan selepas pulih daripada kecederaan hamstring pada akhir musim lalu.

 

Malo Gusto diharamkan memandangkan kad merah terus terima membuatnya, begitu juga dengan Nicolas Jackson yang menerima kad kuning kelima musim ini. Ini membuat Chelsea memerlukan penyerang tetapi Armando Broja hanya bermain untuk beberapa minit pertama dalam sepuluh bulan dan belum bersedia untuk memulakan perlawanan menentang Fulham.

 

Susunan pasukan

 

Pemain baru musim panas Timothy Castagne akan menggantikan Tete di sebelah kanan pertahanan tetapi penggantian itu lebih kurang sama untuk susunan pasukan Fulham kecuali untuk kedua-dua tempat serangan. Silva suka menjaga segar dengan pemain sayapnya tetapi kemungkinan kami akan melihat Willian memulakan perlawanan ini menentang bekas kelabnya sementara Bobby De Cordova-Reid mengisi bahagian sebelah terbalik.

 

Fulham: Leno, Castagne, Diop, Ream, Robinson; Palhinha, Reed, Pereira; De Crodova-Reid, Jimenez, Willian

 

Axel Disasi mungkin akan berpindah ke bahagian bek kanan untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Gusto, yang bermaksud ada perubahan secara defensif yang membolehkan Ben Chilwell memulakan perlawanan di posisi bek kiri semulajadi di mana Levi Colwill telah bermain sepanjang musim ini.

 

Penyerang Brazil, Deivid Washington, juga mungkin akan mendapat peluang memulakan perlawanan selepas bergabung dengan kelab dari Santos, pereka 18 tahun tersebut menjaringkan gol pertamanya bagi kelab ini menentang Manchester City dalam Perdana Liga 2 dan sudah berada di bangku simpanan dalam tiga perlawanan Liga Utama yang lalu. Selain itu, Raheem Sterling mungkin diminta untuk memainkan peranan kesembilan palsu.

 

Chelsea: Sanchez; Disasi, Silva, Colwill, Chilwell; Caicedo, Gallagher; Madueke, Fernandez, Mudryk; Sterling

 

Ramalan

 

Bentuk Chelsea menjadi masalah yang berpanjangan dengan hanya Everton mencapai lebih sedikit mata daripada mereka tahun ini daripada pasukan Blues. Di sisi lain, Fulham adalah pasukan yang lebih efektif dengan identiti permainan sebenar mereka.

Chelsea mungkin mempunyai lebih banyak kejayaan dalam sejarah perlawanan ini tetapi Fulham adalah pasukan yang sukar ditandingi terhadap pasukan Pochettino yang kelihatan tidak mampu memperoleh lebih daripada satu mata dari perlawanan ini. Mengambil kira bahawa pasukan Silva mengambil empat mata daripada perlawanan mereka menentang Chelsea dalam dua musim lalu.

 

Fulham 1-1 Chelsea

 

Share.
Leave A Reply