Pratonton Everton vs Luton

 

Jurulatih Everton, Sean Dyche, berkongsi kepuasannya kerana akhirnya mendapatkan hasil yang pasukan mereka layak pada Sabtu lalu apabila Toffees menewaskan Brentford dengan skor 3-1 dalam perlawanan tandang. Ini adalah kekalahan kedua yang dicatat oleh Brentford di laman rumah dalam tempoh 12 bulan dan memperkuatkan keyakinan bahawa pasukan Dyche sudah sepatutnya mendapatkan lebih banyak mata dalam Liga Perdana Inggeris (PL) selepas enam perlawanan awal musim ini (M1, S1, K4).

 

Memperkukuh keyakinan itu adalah fakta bahawa Everton purata 14.2 sepakan setiap perlawanan PL musim ini, iaitu purata tertinggi mereka dalam perlawanan liga itu sejak purata ketibang yang mereka mencatatkan di bawah arahan Roberto Martinez pada musim 2013/14, di mana mereka berjaya finis di tempat kelima!

 

Kemungkinan untuk mengulangi kejayaan tersebut musim ini adalah kurang memandangkan forma kandang mereka masih menjadi isu yang terbuka. Memang, dengan hanya satu kemenangan dalam lapan perlawanan PL terakhir di Goodison Park (S1, K6), mereka kini berpeluang menjadi pasukan pertama dalam sejarah liga teratas untuk kalah dalam empat perlawanan kandang perdana tanpa menjaring gol!

 

Luton mahu menjadi pasukan yang menyebabkan sejarah tidak diinginkan tersebut berlaku kepada pasukan tuan rumah setelah mereka sendiri mengalami permulaan yang sukar selepas kembali ke liga teratas. Mereka telah bermain satu perlawanan kurang daripada tuan rumah tetapi masih belum dapat menang (S1, K4) dan kini berhadapan dengan kemungkinan gagal menang dalam enam perlawanan liga perdana musim ini, yang hanya berlaku keempat kalinya dalam sejarah mereka.

 

 

Kemurungan daripada permulaan yang buruk mereka bertambah teruk pada Selasa malam apabila mereka tersingkir daripada Piala Carabao oleh pasukan Liga Satu, Exeter City.

 

Jurulatih Rob Edwards mengadu bahawa pasukannya “tidak kelihatan bakal menjaring gol” dalam perlawanan tersebut, yang merupakan sambungan daripada masalah serangan yang berterusan dan menjadikan mereka satu-satunya pasukan PL yang belum pernah memimpin dalam saingan ini musim.

 

Pemain Utama untuk ditonton

Gol Dominic Calvert-Lewin dari bangku simpanan di perlawanan bertemu Brentford bermakna beliau cuma memerlukan dua gol lagi untuk menjadi pemain keempat yang mencapai 50 gol dalam PL untuk Everton. Inspirasi Luton kemungkinan akan datang dari Carlton Morris, yang telah mencetak gol atau memberi assist dalam ketiga-tiga gol PL mereka musim ini (G2, A1).

 

Stat panas: Everton belum pernah memenangi dua perlawanan PL secara berturut-turut sejak September/Oktober 2022.

 

Share.
Leave A Reply